SAP voegt AI-toepassingen voor CX toe aan Business Technology Platform

Insight: Cloud ERP

SAP voegt AI-toepassingen voor CX toe aan Business Technology Platform

SAP voegt nieuwe AI-toepassingen toe aan zijn apps voor klantervaringen (CX) en brengt die allemaal samen in zijn bestaande Business Technology Platform. Verder voegt het een AI toolkit toe aan zijn Sales Cloud.

De toevoeging van diverse AI-toepassingen volgt op een vier jaar durend proces van herontwerp van de SAP-cloudomgeving, aldus het bedrijf. Doel was om CX-data vrij te laten bewegen tussen de verschillende apps die SAP op dit gebied biedt en het mySAP ERP-platform.

Voor SAP was het een noodzakelijke stap om data die voorheen verspreid was over verschillende applicaties ‘vrij te maken’ voor gebruik in het gehele SAP-portfolio aan oplossingen voor e-commerce, sales, marketing en klantenservice, aldus TechTarget. Het zou anno 2024 ook ondenkbaar zijn om verder geen AI-functionaliteiten toe te voegen die al deze data op zinvolle wijze met elkaar verbindt.

Tijdens Sapphire in Orlando was al duidelijk dat SAP vol inzet op AI. De AI-assistent van SAP heet tegenwoordig Joule en komt in in alle oplossingen van het bedrijf beschikbaar. In de eerste plaats zijn dat de Cloud Public en Private editions van S/4HANA, het Customer Data Platform, BTP Cockpit, Build en Vuild Code en de SAP Integration Suite.

AI Tools voor Sales Cloud

Daarnaast biedt SAP een heleboel nieuwe AI-tools voor Sales Cloud, waaronder forecasting. Dit betreft een functionaliteit waarmee accountmanagers getipt worden over welke personen in hun klantorganisaties een sleutelrol spelen bij het sluiten van een deal. Verder komen ‘lead boosters’ en klantsamenvattingen beschikbaar, die het handmatig samenstellen van info over beoogde klanten overbodig maakt omdat de AI dit verregaand automatiseert.

Deze nieuwe toepassingen komen in aanvulling op de bestaande CX AI Toolkit, waarmee gebruikers custom genAI-diensten kunnen toevoegen aan de CX-apps van SAP die ze gebruiken. Deze komt overigens ook met voorgebouwde AI-tools, waaronder een personal shopper-bot voor de SAP Commerce Cloud die vragen van klanten beantwoordt op basis van de bedrijfseigen kennisbank. De personal shopper doet aanbevelingen op basis van eerdere vragen en de zoekgeschiedenis van de klant. Daarnaast komt SAP ook nog met een AI-beeldgenerator voor e-commerce-doeleinden.

SAP ECC- en BW-migratie geautomatiseerd met AI

Tijdens Sapphire maakte SAP ook al bekend dat er binnen SAP DataSphere een oplossing is ontwikkeld waarmee het eenvoudiger wordt om te migreren van SAP ECC en SAP BW naar SAP S/4HANA. SAP maakt hiervoor gebruik van geavanceerde AI-modellen die in staat zijn om de verouderde omgevingen en op maat gemaakte aanpassingen inzichtelijk te maken en te migreren.

Het bedrijf heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee klanten veel sneller kunnen migreren van oude SAP ECC en BW naar S/4HANA. SAP ECC is het verouderde ERP-systeem waarin alle applicatielogica zit en SAP BW is het data warehouse waar ECC gebruikt van maakt en waarin alle data en metadata is opgeslagen. Een SAP ECC-migratie staat bekend als ontzettend complex, tijdrovend en kostbaar. Dat probleem denkt SAP nu opgelost te hebben.

Lees ook: Christian Klein: “SAP beschikt over de modernste cloud stack van alle SaaS-vendors”