6 min Applications

SAP blijft AI mogelijkheden S/4HANA uitbouwen, eerste stappen met AI-agents

Stap voor stap voorwaarts in AI

SAP blijft AI mogelijkheden S/4HANA uitbouwen, eerste stappen met AI-agents

Tijdens de Sapphire-conferentie eerder dit jaar viel het ons op dat SAP veel meer controle heeft gepakt over de organisatie en de ontwikkelingen. Het bedrijf maakt ook betere keuzes, iets dan in het verleden niet altijs is gebeurd, aldus de CEO van SAP, Christian Klein. SAP bouwt stug door en zet de juiste stappen op AI-gebied.

Vorige maand vond de virtuele editie van SAP TechEd plaats. Het is de ontwikkelaarsconferentie van SAP waarin het tracht om ontwikkelaars beter bekend te maken met het SAP-platform, de laatste ontwikkelingen en uiteraard de nieuwe producten. Voor ons een goed moment om te zien hoever SAP is met alle aankondigingen van SAP Sapphire eerder dit jaar. Zeker ook naar aanleiding van het interview met Christian Klein.

Het is ons uiteraard ook niet ontgaan dat het stabiele SAP van een half jaar geleden toch weer de nodige uitdagingen kent. Recent zijn er op hoog niveau een aantal mensen vertrokken, al dan niet gedwongen. Ook waren er aankondigingen tijdens SAP Sapphire die tot op heden niet beschikbaar zijn, terwijl dat wel de bedoeling was. Dat is wel jammer.

Volautomatische AI-migratie naar SAP S/4HANA laat op zich wachten

Meest in het oog springende in dit geval is de vrijwel volautomatische migratie van SAP ECC (het verouderde SAP-systeem), naar het nieuwe SAP S/4HANA. Zowel de op maat gemaakte broncode in ECC als de data in het pakket moet middels AI eenvoudiger gemigreerd kunnen worden. De broncode wordt gescand en de aangepaste code wordt omgezet in plug-ins of extensies voor S/4HANA. Data in het oude systeem kan worden gemigreerd en verrijkt met AI, waarbij je bijvoorbeeld productfolders, specificatiesheets of marketingmateriaal kan gebruiken als bronmateriaal om die data te verrijken. Tijdens Sapphire liet SAP het overkomen dat klanten hier direct gebruik van konden maken. Nu blijkt dat dit nog even op zich laat wachten.

Voor dit artikel gingen we in gesprek met Jesper Schleimann, head of AI bij SAP. Hij liet weten dat deze AI-functies intern bij SAP al wel beschikbaar zijn, maar dat de externe SAP-consultants nog moeten wachten tot het eerste kwartaal van 2025.

Veel investeringen in AI

Bij SAP wordt net als bij veel andere SaaS-platformen fors geïnvesteerd in AI. Zowel in predictive AI als generatieve AI. Tijdens TechEd komen er ook de nodige nieuwe Joule-assistenten beschikbaar binnen verschillende SAP-oplossingen, waardoor klanten steeds meer met de interne chatbot kunnen doen.

We zien echter ook dat sommige spelers in de markt alweer doorschakelen naar de volgende generatie AI, in de vorm van AI-agents. Ook SAP is hier al druk mee bezig en heeft twee AI Agents klaar voor gebruik. Er komt een automatische incident afhandeling en voor finance worden bepaalde processen slimmer gemaakt met een AI-agent. Denk aan het verwerken van facturen en het betalen ervan.

We vroegen Schleimann wat we nog meer kunnen verwachten van de AI-agents. Hij gaf aan dat dit de enige twee zijn op dit moment. Er komt ongetwijfeld meer op een later moment, maar hij benadrukte vooral de complexiteit van de juiste guardrails in een enterprise omgeving. Klanten van SAP verwachten een robuust AI-framework, dat betrouwbare en verklaarbare antwoorden geeft.

SAP schakelt loopt met zijn AI-agents voorop in het ERP-landschap, maar als we het breder trekken zijn er ook al partijen die nog wat verder zijn. Schleimann geeft aan dat hij verwacht dat klanten medio 2025 echt zelf AI-agents kunnen gaan bouwen. Klanten kunnen dan via low-code/no-code zelf AI-agents configureren en ontwikkelen.

Knowledge Graph is fundament voor SAP AI

Wel laat SAP duidelijk zien dat de Knowledge Graph het fundament is voor de AI-agents. Zo is de Knowledge Graph fors uitgebreid. In totaal zijn er nu 450.000 ABAP-tabellen, 80.000 views en duizenden SAP Fiori-applicaties gekoppeld aan de Knowledge Graph. De SAP Knowledge Graph is op zijn beurt weer gekoppeld aan de SAP AI Core, waar ontwikkelaars gebruik van kunnen maken voor het ontwikkelen van AI-features binnen het SAP-platform.

Het grote voordeel van een Knowledge Graph is dat je niet enkel data tot je beschikking hebt, maar ook de context en alle bijbehorende metadata. Hierdoor kan je een AI veel beter voeden met hoe data geïnterpreteerd en gelezen moet worden.  Een zeer simpel voorbeeld: je kan een score hebben van 1 tot 100, maar de metadata en de context bepalen uiteindelijk of 1 heel goed of juist heel slecht is.

Uiteraard gaat context veel verder. Denk aan sentiment, emotie, klantrelaties, processen, in welk stadium een proces zich bevindt en welke afhankelijkheden er zijn. Dat is vaak allemaal uit de context en de metadata te halen.

SAP zet de juiste stappen richting AI

Al met al durven we inmiddels wel te stellen dat SAP stug doorbouwt aan alle AI-innovaties. Ook heeft het tijdens TechEd een mooie stap gezet met alle uitbreidingen in Joule. Klanten krijgen op korte termijn meer mogelijkheden met de chatassistent. SAP is in het ERP-landschap een voorloper.

SAP zet de juiste stappen qua ontwikkeling. Het datamodel is veel eenvoudiger, nu wordt er fors geïnvesteerd in de Knowledge Graph. Stapje voor stapje zien we SAP de beloftes invullen. Dat moeten ze de komende periode zien vol te houden, zodat ze volgend jaar verder kunnen innoveren.

Nieuwe mensen, zelfde koers?

SAP is momenteel druk op zoek naar nieuwe topmensen om de gaten in de directie op te vullen. Dat zullen mensen van groot kaliber moeten zijn om SAP ook in de toekomst op de juiste manier vorm te geven en te laten innoveren. De komende maanden zal duidelijk worden of dat ook effect heeft op de strategie van de organisatie. Blijft de koers gehandhaafd of gaan die mensen toch hier en daar aan de knoppen draaien?

Geautomatiseerde ERP-migratie kan groot verschil maken

Tot slot zijn we erg benieuwd wanneer klanten dadelijk echt geautomatiseerd hun verouderde ERP-omgevingen kunnen migreren naar S/4HANA middels AI. Wij denken echt dat dat een groot verschil gaat maken, zowel voor klanten als voor SAP zelf. Door AI in te zetten om al die op maat gemaakte code uit te lezen en om te zetten naar extensies voor S/4HANA wordt enorm veel tijd bespaard. Hetzelfde geldt voor het uitlezen en verrijken van datasets. Dat gaat veel tijd en daarmee kosten besparen. Als dat breed beschikbaar is kan dat het resultaat van SAP ten goede komen. Wel is het even de vraag of SAP-partners staan te springen om dit aan te bieden. De kostenbesparingen betekenen namelijk ook dat zij minder uren kunnen schrijven.