De interesse in AI maskeert de gammele status van de chipindustrie. Terwijl chipbedrijven op dat gebied met indrukwekkende kwartaalcijfers komen, blijft de omzet uit automotive en de industriële sector achter.
De chipsector kent veel kanten en beweegt momenteel in allerlei richtingen. De AI-hype is verantwoordelijk voor veel goed nieuws, ondanks het feit dat er juist stabiliteit te constateren is bij de verkoop van pc’s en smartphones. VP en senior equity analist bij CFRA Research Angelo Zino stelde echter tegenover Bloomberg dat hij onzeker was over de houdbaarheid van deze trend, vooruitkijkend op 2024.
Daartegenover plaatst Zino de dynamiek die te herkennen is binnen automotive en de industriële sector, waar volgens hem “binnen de komende vier maanden” het diepste dal zal plaatsvinden.
Eindelijk geen chiptekort meer, nu meer dan genoeg op voorraad
Medio dit jaar was het einde al in zicht van het chiptekort voor de auto-industrie, constateerde S&P Global. Uniek aan de coronapandemie was volgens hen dat alle leveranciers met tekorten kampten, terwijl dit normaal gesproken slechts geldt voor een fractie van het aanbod. Inmiddels is de situatie zoals die voor 2020 was, weer teruggekeerd. Concreet hebben autofabrikanten nu juist meer dan genoeg voorraad, waardoor de eerder ellenlange lead times voor gewenste processoren drastisch zijn afgenomen.
Gisteren presenteerde Broadcom haar kwartaalcijfers, dat door Bloomberg vooraf werd geïdentificeerd als een nuttig ijkpunt voor de chipsector. Daaruit bleek het bestaande beeld van de chipindustrie bevestigd te worden. CEO Hock Tan stelde namelijk dat investeringen in “acceleratoren en netwerkconnectiviteit voor AI door hyperscalers” de positieve cijfers aanjoegen.
Ook storage en videogeheugen spelen een cruciale rol bij de aandrijving van AI, waardoor die sectoren eveneens kunnen profiteren van de bestaande interesse. Echter is bijvoorbeeld Samsung nog aan het wachten op zichtbare verbetering in de vraag, dat laat zien dat de macro-economiche malaise nog altijd aanhoudt.
Lees ook: ASM laat Europa links liggen met investering in VS van 300 miljoen