Wifi in de treinen te duur voor NMBS

Wifi in de treinen te duur voor NMBS

Er wordt geen wifi voorzien op de Belgische treinen. De NMBS vindt het plan te duur. De treinreiziger blijft hierdoor aangewezen op de dekkingsgraad van het mobiele netwerkverkeer, dat in verschillende Belgische gebieden ondermaats is.

Wifi-verbinding voorzien zou een kostenplaatje hebben van 160 miljoen euro. Een operationele kost van dertien miljoen euro en de kosten voor extra personeel, komen daar nog bovenop. Zo deelde ontslagnemend Minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, mee in De Kamer.

Mobiele data stimuleren

Voor de NMBS is de investering te duur. Wifi zal er dus niet komen op de Belgische treinen.

In de plaats daarvan wordt er geïnvesteerd in een raamcoating die de dataverbinding in de treinen zou moeten verbeteren. De nieuwe coating moet het telefoonsignaal beter doorlaten. Dit voor een kwart van de prijs die nodig is voor wifi (40 miljoen euro).

Probleem doorschuiven en niet aanpakken

De nieuwe coating zal niet voor alle reizigers soelaas bieden. In sommige delen is de dekking onvoldoende om mobiele data te kunnen gebruiken. De nieuwe coating zal dit probleem niet verhelpen, waar wifi in de treinen het probleem wel zou hebben opgelost.

De NMBS schuift het probleem nu simpelweg door naar de operatoren. De telecomproviders moeten in het nieuwe plan namelijk de dekking in België garanderen, zodat iedere treinreiziger van internet kan genieten.

Daarbij moet de treinreiziger ook nog zelf over een abonnement beschikken met mobiele data. Het beeld dat de NMBS wil uitstralen, dat het een goed alternatief is voor wie alvast wat werkuren wil maken tijdens de reistijd, is eerder een fantasie dan de werkelijkheid.

Lees ook: Geen groei, maar daling lijkt de trend voor de mobiele datamarkt