3min

Tags in dit artikel

, ,

Nintendo wacht een zwaar jaar op de spelcomputermarkt. Het Japanse bedrijf moest maandag toegeven dat de verkopen van zijn GameCube tegenvallen en nu blijkt de grote concurrent Microsoft een nieuwe aanval te openen. Microsoft verlaagt vanaf vrijdag zijn Xbox met bijna 20 procent in prijs tot 199,99 euro. Sony en Nintendo konden donderdag niet aangeven of zij nu ook meegaan met hun Amerikaanse tegenhanger. Nintendo zegt een maand geleden al te zijn begonnen door een GameCube met spel aan te bieden voor 199 euro en zet al zijn kaarten in op exclusieve populaire titels als Metroid Prime, Zelda en Pokémon.

"Geld wordt verdiend met de software, niet met de hardware", reageert een woordvoerder van Microsoft Nederland op de nieuwe prijsverlaging. Nintendo is weliswaar nu nog qua prijs concurrerend, maar is in tegenstelling tot de Xbox en de Playstation niet uitgerust met een dvd-speler. De gamer staat daarmee voor een lastige keuze: een laaggeprijsde spelcomputer met game of een iets duurdere uitgerust met extra mogelijkheden. Toch is het niet zozeer de dvd-speler die Nintendo de das omdoet. De Japanners moeten het simpelweg afleggen tegen de slagkracht waarmee de veel grotere concerns Sony en Microsoft kunnen opereren. Sony had al een voorsprong doordat het eerder actief was met geavanceerde spelcomputers, maar sinds Microsoft zijn gewicht in de strijd gooide, is de concurrentie moordend.

Met grote snelheid heeft Microsoft zich een positie verworven. Het concern heeft de Xbox tot een van zijn belangrijkste prioriteiten gemaakt en is daarvoor bereid diep in de buidel te tasten. Het potentieel is groot. Het concern kan circa 40 miljard dollar vrij besteden, een erfenis van het rijke Windows-verleden.

Microsoft kan echter Sony nog bij lange na niet bijbenen. Het Japanse elektronicaconcern had vorig jaar circa 70 procent van de spelcomputermarkt in handen. Nintendo en Microsoft mochten de rest verdelen. De schok moet begin dit jaar echter groot zijn geweest op het hoofdkantoor van Nintendo toen zich begon af te tekenen dat de Xbox de GameCube zou overvleugelen. Inmiddels is de achterstand groot voor Nintendo. Het concern heeft de afgelopen twaalf maanden circa 5,6 miljoen GameCube’s verkocht, Xbox circa 9 miljoen.

Nintendo hoopte in het eind maart afgesloten boekjaar 10 miljoen GameCube’s te slijten. De tegenvallende verkoop heeft inmiddels al tot enkele nieuwe teleurstellingen geleid. Terwijl Microsoft steeds meer softwareproducenten aan zich weet te binden, besluiten partners van Nintendo minder te investeren in GameCube-projecten. Daaronder bevinden zich grote softwareleveranciers als Electronic Arts, THQ en Sega. Nintendo dreigt door alle tegenvallers in een negatieve spiraal terecht te komen. Dit wordt versterkt doordat Microsoft en Sony zich hebben gestort op een nieuwe, veelbelovende markt: online-gaming. Op dit terrein heeft Nintendo nog niets te bieden. Het bedrijf hoeft echter niet geheel te wanhopen. Met de Gameboy heeft het nog een sterke troef in handen. Het gevaar voor de Gameboy komt echter uit onverwachte hoek. De Finse mobieltjesfabrikant Nokia presenteerde begin februari een eigen versie van een handzame spelcomputer en zet eveneens het online-gamen als wapen in.