Nederlands Minister van Defensie Ruben Brekelmans bevestigt dat een softwarefout in het NAFIN-netwerk van Defensie tot een landelijke IT-storing leidde. De boosdoener was dus geen kwaadwillende.
Systemen zijn overwegend weer operationeel. Ook zijn er weer vluchten van en naar Eindhoven Airport mogelijk sinds woensdagavond vroeg.
De effecten van de storing waren gevarieerd. Veel organisaties zijn afhankelijk van NAFIN, het netwerk dat 100 Defensielocaties, hulpdiensten, gemeenteloketten en meer verbindt. Zo was het tijdelijk niet mogelijk om in gemeentehuizen rijbewijzen op te halen of aan te vragen, konden meldkamers bij de politie niet zien waar agenten zich bevonden, en was de luchtverkeersleiding bij Eindhoven Airport niet in staat om alle vluchten in goede banen te leiden.
Geen precieze oorzaak bekend
De softwarefout stond toegangsverlening in het NAFIN-netwerk in de weg. Hierdoor was het niet mogelijk om verbinding te maken met het netwerk, laat minister Brekelmans weten op X. Vooralsnog is niet gedeeld waar de fout precies zat in de software, dus dat blijft giswerk. Toch is de impact kraakhelder, weet ook VP Product, Portfolio by Dynatrace Bob Wambach.
“Moderne infrastructuren zijn gebouwd op een complex netwerk van IT-systemen en vaak doorkruisen ze verschillende hybride en multicloud-omgevingen. Als systemen uitvallen, kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Legacy monitoring, die afhankelijk zijn van losse toolsets en war-room-style herstelpogingen, zijn niet schaalbaar en voldoen niet aan de hoge verwachtingen van organisaties.”
Die “war-room-style herstelpogingen” bleken inderdaad nodig: Eindhoven Airport moest zelfs het Rode Kruis inschakelen om het welzijn van reizigers te garanderen. Ook stapten de politie en andere hulpdiensten over op crisisplannen omdat er problemen waren met het C2000-communicatiesysteem.
Snel optreden
Bijna alle problemen zijn binnen een dag verholpen. Voor sommige reizigers hielp het uitstel vakanties om zeep. Daarin blijkt een softwarefout niet al te veel te verschillen van een aswolk uit IJsland of onveilige weersomstandigheden. Een act of God is het echter niet, ondanks dat Justitieminister David van Weel stelde dat we “er maar aan moesten wennen”, verwijzend aan de onmogelijkheid om softwarefouten uit te sluiten. Ook premier Dick Schoof erkent dat het uitsluiten van dergelijke problemen onmogelijk is. “Telefoons doen het ook weleens niet. Zo is het ook met systemen.”
Wambach ziet dat er alsnog veel verbetering aan de menselijke reactie mogelijk is, en wel met kunstmatige hulp. “Snelle actie is essentieel als er uitval is en organisaties moeten prioriteiten stellen om effectief te herstellen – ze moeten zich als eerste richten op het belangrijkste systeem. AI-gedreven technologie die in realtime werkt kan veel problemen voorkomen en de impact van incidenten minimaliseren wanneer deze zich voordoen. Organisaties die de kracht van causaal, generatief en voorspellende AI benutten, kunnen sneller herstellen van deze incidenten.”
Lees ook: IT-storing treft hulpdiensten, Eindhoven Airport en gemeenten