Google voert enkele aanpassingen door om te voldoen aan de Digital Markets Act (DMA) van de Europese Unie. Bedrijven lijken door de aanpassingen minder internetverkeer op hun pagina’s te generen, terwijl ontwikkelaars alternatieve betaalsystemen kunnen aanbieden aan app-gebruikers.
Google heeft als ‘gatekeeper‘ te voldoen aan de Digital Markets Act (DMA). Dat besloot de EU in september 2023. De regelgeving wordt deze week bindend. Google maakt daarom vandaag bekend op welke vlakken het wijzigingen zal aanbrengen om te voldoen aan de wetgeving. De wijzingen gelden alleen binnen Europa.
Bedrijfspagina’s lager in de zoekresultaten
Als eerste zijn er veranderingen doorgevoerd aan de zoekresultaten. Dat zou gebruikers van Google Search in de richting van websites moeten sturen die producten voor de gebruiker vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan websites die het hotel-aanbod vergelijken. Dergelijke websites genereren door de nieuwe aanpassingen meer verkeer. Tegelijk stelt Google dat het functies heeft verwijderd die gebruikers helpt bij het zoeken van bedrijven. Bedrijfspagina’s verliezen bijgevolg verkeer vanuit Europa.
Tools voor ontwikkelaars om te voldoen aan DMA
Voor ontwikkelaars komt de grootste verandering er op het vlak van betaalmogelijkheden voor aankopen die in een applicatie gebeuren. Daar krijgen ontwikkelaars nu de mogelijkheid om alternatieve betaalsystemen aan te bieden, buiten die van Google Play.
Lees ook: Miljardenboete Apple wegens benadelen muziekstreamers
Er komt geen aanpassing om Android-gebruikers applicaties te laten downloaden van andere app stores dan van Google. Dat komt doordat externe app stores al voor langere tijd ondersteuning krijgen van Google. Apple diende op dit vlak wel aanpassingen te maken om te voldoen aan de DMA. De gemaakte aanpassingen om apps te sideloaden vanuit externe app stores ontvingen echter al veel kritiek.
Ontwikkelaars krijgen tegelijk wel meer mogelijkheden om gebruikers die een applicatie via de Play Store van Google downloaden naar websites buiten de app te leiden waar bijvoorbeeld aanbiedingen op worden gepromoot.
Tip: Moet je van Europa voldoen aan de DSA of DMA? Dit zijn de regels