Rapid maakt de publieke bèta van API Hub for Business beschikbaar. Het nieuwe product ondersteunt mkb’ers bij het uitbreiden van producten en diensten.
API Hub for Business biedt mkb’ers de mogelijkheid API’s extern te delen en er geld aan te verdienen. Onderdelen zijn een aanpasbare API-hub, ondersteuning het betaalproces en een uniek domein. De bèta biedt ook tot 10 miljoen API calls, ongelimiteerde API’s en tot 25 API builders.
Voor het betaalproces laat API Hub for Business mkb’ers hun Stripe-account gebruiken. De aanpasbare API Hub zorgt er ook voor dat aanbieders van API’s controle krijgen over de look en feel van de experience, door verdere branding en customizing te ondersteunen. Denk aan een bedrijfslogo, de kleuren en afbeelding, waarmee de bedrijven de API Hub afstemmen op hun specifieke behoeften. Het unieke domein wil weer zeggen dat bedrijven hun API’s op een toegewijde eigen plek kunnen promoten, wat goed moet zijn voor het merk, de ervaring en resultaten bij zoeken.
Vraag van bedrijven
Volgens Rapid is het gebruikelijk dat grote bedrijven geld in rekening brengen voor toegang tot API’s. “Voor kleinere bedrijven is het veel minder gebruikelijk om API-toegang in rekening te brengen. Kleinere bedrijven hebben misschien niet dezelfde schaal of middelen om te investeren in het creëren van API’s en het ondersteunen van ecosystemen voor ontwikkelaars. Daarom bieden zij hun API’s wellicht eerder gratis aan om ontwikkelaars aan te trekken en een gebruikersbestand op te bouwen”, aldus Rapid.
Het bedrijf ziet echter een groeiend verlangen ontstaan onder kleinere bedrijven om API-toegang in rekening te brengen. Met name wanneer zij API’s hebben met unieke of waardevolle functionaliteit. Het in rekening brengen van API’s kan deze kleinere bedrijven helpen om het gebruik te controleren en de kosten van API-ontwikkeling en -onderhoud te beheren.
Rapid biedt in eerste instantie een proefperiode van 30 dagen. Daarna zijn er verschillende abonnement beschikbaar.