Wil jij ook graag een hoge SEO-ranking. Lijkt het je mooi om jouw website terug te vinden op pagina 1 van een zoekmachine, zoals Google, Bing of Yahoo? Dan kun je natuurlijk advertenties kopen (ook wel SEA genoemd). Een andere optie is organisch stijgen (dat noemt men SEO). Om organisch op pagina 1 te komen moet je zorgen dat jouw site het beste antwoord geeft op de zoekvraag die is ingetypt. Dat beoordelen zoekmachines met algoritmes. Deze zijn strikt geheim. De zoekmachines willen namelijk graag objectief beoordelen welke site de meeste toegevoegde waarde voor hun klanten biedt. Toch willen zij ook niet dat er ongewenst goede content verdwijnt. Daarom geven ze wel eens een aanwijzing over hun algoritme.
De standaardaanwijzing van Google is vaak dezelfde mantra: “zorg voor goede content en veel autoriteit (links) en de site stijgt. Zo eenvoudig is het helaas niet. Er zijn naar schatting zo’n 200 variabelen in Google’s algoritme hoe hoog een site in de zoekresultaten komt. Omdat oneerlijke concurrentie verboden is en Google eerder boetes kreeg voor het manipuleren van zoekresultaten moet zij zelf objectief meedingen naar een plek in de zoekmachineresultaten. Om ervoor te zorgen dat de pagina’s van Google hoog eindigen in de zoekmachine van Google heeft Google instructies opgesteld voor haar eigen webtechnici en contentspecialisten. Deze stijlgidsen zijn bestemd voor medewerkers, maar wij vonden zo’n set stijlgidsen.
Met de tips in de stijlgidsen kan iedereen zijn of haar voordeel doen. Zaterdag deelden we de belangrijkste instructies voor developers en gisteren namen we de highlights voor content-specialisten door. Naast aanwijzingen is er ook een overzicht met acties waarvan Google vraagt om ze bij het bouwen en onderhouden van websites expliciet te vermijden. Met deze waarschuwingen sluiten we ons drieluik af.
Welke dingen wil Google expliciet vermijden op haar websites?
- woorden die als hype gebruikt worden, de zgn. ‘buzzwords’;
- jargon;
- straattaal;
- uitroeptekens;
- Het woord ‘alstublieft’ of ‘alsjeblieft’ als je een instructie schrijft;
- Gemeenplaatsen zoals “op dit moment” en “houd er rekening mee”;
- Achtereenvolgende zinnen met hetzelfde woord laten beginnnen;
- Te veel metaforen gebruiken;
- de term ‘klik hier’ gebruiken voor een link, het is beter om een link achter een woord in een zin te zetten (zoals hierboven);
- verkenningsprogramma’s om de browser of e-mail van de gebruiker/lezer te detecteren;
- CSS “hacks”
- andere herkenningsprogramma’s die de bruikbaarheid manipuleren.
Het stijlboek van Google wordt steeds aangepast. Het is dus van belang deze ‘levende boeken’ steeds te raadplegen. Deze aanwijzingen komen uit de meest recente uitgave (juni 2017) van het stijlboek.