Failliete chipfabriek BelGaN uit Oudenaarde maakt kans op doorstart

Failliete chipfabriek BelGaN uit Oudenaarde maakt kans op doorstart

Verschillende kandidaten hebben zich gemeld om BelGaN over te nemen. De chipfabriek vroeg recent het faillissement aan, waardoor 440 werknemers hun baan dreigden te verliezen.

BelGaN is een Belgische chipfabriek gelegen in Oudenaarde die halfgeleiders op industriële schaal ontwikkelt voor de auto-industrie. Recent vroeg BelGaN het faillissement aan, waardoor België de enige chipfabriek in het land dreigde te verliezen. Het was niet meer mogelijk verder te opereren nadat het vennootschap BelGaN geen extra financiële middelen kon vinden om de overstap van het gebruik van silicium in het productieproces te vervangen met galliumnitride (GaN).

Vandaag is er opnieuw hoop, maar nog geen zekerheid. Een handvol kandidaten zou interesse tonen in een overname. Volgens de curator, Eric Flamee, ligt de eerste keuze ook op een overname. “Wij doen er alles aan om het bedrijf niet verloren te laten gaan en zoeken heel hard naar een overnemer. Het is uiteraard niet zo’n evidente zaak om dat op een paar dagen af te handelen”, zegt hij aan VRT NWS.

Ongunstig klimaat speelt niet in voordeel

Doordat BelGaN de enige Belgische chipproducent is, ziet ook Agoria het als een noodzaak om een overnemer te vinden. De werkgeversorganisatie voor Belgische techbedrijven vraagt zelfs de Vlaamse regering om in te grijpen, als dat nodig blijkt te zijn. “Willen we de komende jaren echt het voortouw nemen in een strategische en wereldwijd belangrijke sector zoals de halfgeleiderindustrie, dan moet de Vlaamse regering zo snel mogelijk alle pistes onderzoeken om een bedrijf als BelGaN ​te ondersteunen om kandidaat-overnemers aan te trekken”, stelt Jolyce Demely, algemeen directeur Agoria Vlaanderen.

Verder wordt aangegrepen dat het klimaat in België gunstig is met de aanwezigheid van onderzoekscentrum imec en met Europese steun voor chipproductie in Europa vanuit de Chips Act. Het ondernemingsklimaat in Europa voor chipproducten voor de auto-industrie ligt echter iets ongunstiger dan Demely schetst. Zo ziet de auto-chipindustrie een verlaagde vraag nu de productie van elektrische auto’s op de helling staat. Bovendien zijn Europese werkkrachten duur.

De Europese auto-chipindustrie sputtert en dat merken ook de drie belangrijkste chipfabrikanten uit Europa voor de wereldwijde auto-chipindustrie: NXP, STMicroelectronics (beide uit Nederland) en het Duitse Infineon. De laatste kondigde recent besparingen aan waardoor 1.400 arbeidsplaatsen verdwijnen en hetzelfde aantal verhuist naar landen waar productie goedkoper is.

Toekomst blijft onzeker

Verschillende werknemers van het bedrijf verzamelden vandaag aan de poorten van BelGaN. Voor hun sloeg het nieuws vorige week in als een bom, doordat er niet eerder gecommuniceerd werd over mogelijke financiële problemen. Later vandaag krijgen de werknemers meer uitleg over hun toekomst binnen de chipfabriek.

Lees ook: Sterft de auto-chipindustrie als het elektrische verhaal stopt?