Telecom probeert compensatiewet voor storing te wijzigen

Telecom probeert compensatiewet voor storing te wijzigen

Telecomproviders betalen sinds 1 november een compensatie aan klanten die minstens acht uur storing ondervinden. Deze regeling klagen zij nu aan bij het Grondwettelijk Hof.

Proximus heeft de stap naar het Grondwettelijk Hof eind vorig jaar gemaakt, zo bevestigt het bedrijf aan persagentschap Belga. De actie wordt gesteund door Orange België en het samenwerkingsverband tussen Telenet en Fluvius, Wyre.

‘Onevenwicht’

Het grote probleem dat Proximus in de compensatieregeling ziet, is het onevenwicht tussen de bescherming van de klant en de kosten waar telecomproviders nu mee worden opgezadeld. Het bedrijf duidt dat er zowel kosten worden gemaakt ter vergoeding als voor de implementatie om dit correct uit te voeren. De stap naar het Grondwettelijk Hof werd gemaakt doordat de regels ook in strijd zouden zijn met het Europees recht.

“We pleiten daarom voor een herziening van de huidige tekst”, zegt Proximus-woordvoerder Fabrice Gansbeke aan Belga. Zo blijkt dat de telecomprovider niet de insteek heeft de vergoeding volledig stop te zetten. Het bedrijf hoopt met de nieuwe regering wel aan tafel te kunnen schuiven, zodat zijn argumenten aangehoord worden voordat een nieuwe tekst wordt opgesteld. In de herziening hoopt het bedrijf bijvoorbeeld dat er aandacht is voor de werkelijke hinder, “waaronder bijvoorbeeld verplaatsingskosten of het niet gebruik kunnen maken van andere gerelateerde diensten zoals streaming.”

Compensatie normaal in EU

Het is binnen Europa zeer normaal dat telecomproviders een schadevergoeding betalen bij langdurige storing van internet. In Nederland, Duitsland, Italië en Spanje bestaan er al langere tijd regelingen.