Oracle lanceert met Compute Cloud@Customer een manier om de eigen OCI-diensten overal aan te kunnen bieden. Het schaalbare pakket biedt hardware dat binnen het serverpark van een organisatie geïnstalleerd kan worden. Klanten kunnen workloads “ontwikkelen, inzetten, beveiligen en managen” op dezelfde manier als in een clouddienst.
In feite biedt Oracle hiermee een ander soort oplossing dan concurrenten als AWS, Microsoft en Google. Die hyperscalers kunnen een enkele versie van hun publieke clouddienst lokaal laten draaien, terwijl klanten bij Oracle kunnen kiezen hoeveel lokaal vermogen genoeg is voor de specifieke doeleinden.
Zo kan men kiezen voor een Dedicated Region Cloud@Customer, dat 12 racks inneemt en met een contractduur van 4 jaar 6 miljoen dollar (5,45 miljoen euro) per jaar kost. Toch kan een klant ook slechts voor één rack kiezen.
Consistentie
“Gebruikers willen een consistente ervaring onafhankelijk van waar services draaien, en dat is waarom we blijven investeren in onze gedistribueerde cloudstrategie met de lancering van Compute Cloud@Customer,” laat chief corporate architect bij Oracle Edward Screven weten. “Deze keuze maakt het eenvoudig voor klanten om hun strategische cloudbusiness-doeleinden te halen, terwijl ze ook aan data residency-vereisten voldoen. Dit ook om connecties op hoog niveau naar bestaande datacenters en latency-gevoelige applicaties te bereiken.”
Het bedrijf schuift marktonderzoeker The Futurum Group naar voren om te benadrukken dat de concurrentie teleurstellende prestaties leveren en met third-parties in zee gaan om hun clouddiensten lokaal te laten draaien. Research director Ron Westfall gelooft dat de overeenkomsten met de conventionele Oracle Cloud Infrastructure een voordeel geeft.
Lees ook: Oracle wil HR een boost geven dankzij generatieve AI