General Electric en Microsoft kondigen nauwere industriële samenwerking aan

General Electric en Microsoft kondigen nauwere industriële samenwerking aan

General Electric (GE) en Microsoft gaan een nauwer samenwerkingsverband aan dat betrekking heeft op GE’s Predix industrieel platform en Azure. Dat laat Bill Ruh, bestuurder van GE Digital, aan Reuters weten. Door de overeenkomst zal de integratie van Microsoft’s cloud uitbreiden met Predix-applicaties.

Met het softwareplatform Predix kunnen industriële toepassingen, bijvoorbeeld een energiecentrale, verbonden worden met een computer die fouten voorspelt en kosten reduceert. Gebruikers kunnen applicaties bouwen voor onder meer het analyseren van data. Het platform heeft een leidende rol in het industriële internet of things.

De samenwerking zal in het begin vooral gericht zijn op bedrijven die zich bezig houden met olie, gas en mijnbouw. Toch zullen ook andere organisaties met Microsoft-software profiteren van de samenwerking. Daaronder vallen volgens Ruh veel industriële bedrijven. De topman ging niet verder in op de details tegenover het persbureau.

Nadat Ruh het nieuws al meldde, kondigden ook beide bedrijven de samenwerking officieel aan. Dat gebeurde tijdens de Minds + Machines conferentie van GE. De partijen maakten bekend dat vanaf 30 november in ieder geval Noord-Amerika van de samenwerking profiteert.

Eerdere samenwerking

Vorige week werd nog een zelfde soort samenwerking aangekondigd, al was die overeenkomst van GE er één met Apple. Die samenwerking richt zich op de ontwikkeling van krachtige industriële apps. De features voor voorspellende data en analyses van Predix komen daardoor naar de iPhone en iPad. Hierbij werd tevens een nieuwe Predix Software Development Kit aangekondigd.

GE toont de laatste tijd dus aan overeenkomsten te sluiten met grote partijen om zijn industriële platform verder beschikbaar te maken. Door de Predix-apps naar Azure te brengen zullen gebruikers hun producten kunnen veranderen, activiteiten kunnen optimaliseren, medewerkers tot meer in staat stellen en de communicatie met klanten verbeteren.