3 min Devices

Gaat Google de strijd met de prijs- en productvergelijkers wederom aan?

Gaat Google de strijd met de prijs- en productvergelijkers wederom aan?

Nog niet zo heel lang geleden kreeg Google een zeer stevige boete van de EU voor het misbruiken van de macht die de zoekmachine van het bedrijf heeft. De reden voor de boete van liefst 2,42 miljard euro? Google bevoordeelde naar de mening van de EU haar eigen diensten, met name Google Shopping, ten opzichte van andere aanbieders. Andere prijsvergelijkers kwamen veel lager in de zoekresultaten uit dan de eigen dienst. Nu, enkele maanden na de boete, komt Google met een proefballonnetje dat ook weleens erg vervelend zou kunnen worden voor de prijs- en productvergelijkers. Het bedrijf is namelijk een test gestart waarbij producten in de zoekresultaten meteen naast elkaar gezet kunnen worden, zo meldt Tweakers op basis van een bericht van Androidpolice.

Als er op dit moment wordt gezocht met de zoekterm ‘pixel 2 vs pixel 2 xl’, dan krijgen sommige gebruikers op mobiel onderstaand resultaat te zien:

Als de enkele specificaties die je dan te zien krijgt, niet voldoende zijn voor waar je op dat moment naar op zoek bent, kun je de resultaten verder uitklappen en eventueel de verschillen tussen de producten uitlichten:

Op de desktop ziet het eruit zoals hieronder:

Eerste test

Op dit moment is het echt nog een eerste test van Google. Het lijkt alleen te werken met de twee eigen toestellen, de Pixel 2 en Pixel 2 XL. Ook het aantal gebruikers die het op dit moment kunnen gebruiken is beperkt. Zoals gebruikelijk doet Google zelf geen uitspraken over lopende proefprojecten. Of dit binnenkort ook echt voor iedereen beschikbaar wordt, is dus nog niet duidelijk. Ook onduidelijk is hoeveel producten je tegelijkertijd zou kunnen vergelijken.

Potentieel problematisch voor vergelijkingssites

Er zijn nogal wat sites te vinden die hun bestaansrecht vrijwel volledig ontlenen aan het vergelijken van producten. Het kan dan gaan om rechttoe-rechtaan ‘lijstjes-sites’, maar ook om partijen waar er daarnaast nog de nodige content omheen wordt geproduceerd. Op langere termijn kan een project zoals dit van Google problematisch zijn. Immers, als je meteen in Google Search al de gewenste vergelijking kunt maken, waarom zou je dan nog naar een gespecialiseerde website gaan?

Aan de andere kant is het vooralsnog een tamelijk kale vergelijking. Zeker als je net wat meer informatie wilt hebben, zoek je waarschijnlijk ook nog de nodige geschreven of gefilmde duiding. Dat soort sites zal zijn bestaansrecht dan ook zeker niet meteen kwijt zijn. Al dan niet clickbait-georiënteerde sites die het puur moeten hebben van lijstjes zonder verdere duiding hebben waarschijnlijk wel een probleem. Dan zal het aankomen op de accuraatheid van de specificaties.

Mag het eigenlijk wel?

Met de recente boete van de EU in het achterhoofd, is het ook nog maar de vraag of het wordt toegestaan hier in Europa. In de basis doet het niet veel anders dan Google Shopping. De eigen dienst wordt bevoordeeld ten opzichte van concurrerende diensten. We zijn dus benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontvouwen. Als de nieuwe dienst er ook daadwerkelijk komt natuurlijk.