2min

Tags in dit artikel

, ,

Keer op keer komt de RIAA met cijfers waaruit blijkt dat de CD-verkopen dalen. De RIAA wijt dit aan de illegale muziekdistributie via internet. Nu blijkt echter dat de RIAA onjuiste cijfers gebruikt om aan te tonen dat er minder CD’s worden verkocht. Een slimme journalist, Mozes Avalon, kwam hier pas achter naar aanleiding van een interview met iemand van Soundscan.

Er zijn verschillende soorten manieren om de CD-verkoop te meten. Soundscan, het bedrijf dat cijfers bijhoudt voor onder andere de Billboard Top 200, meet de CD-verkopen door de gescande barcodes in de winkels. De RIAA gaat echter uit van de afzet bij de platenmaatschappijen. Waar Soundscan in het eerste kwartaal van 2004 een stijging van 147 tot 160 miljoen platen heeft geregistreerd zegt de RIAA dat de verkoop is gedaald. Het is dus waarschijnlijk niet zo dat de verkoop daalt, maar dat de detailhandelaren minder bestellen.

Dit verschil komt doordat er vroeger veel meer CD’s werden besteld dan dat er uiteindelijk verkocht werden. Tegenwoordig willen winkels echter minder voorraden hebben. De winkels creëren zo dus een on-demand methode. Deze visie van Avalon wordt bevestigd door advocaat Roger Goff, specialist op het gebied van de entertainmentindustrie. Hij meent dat dit fenomeen is begonnen met de opkomst van Napster. Napster dwong de winkeliers in de kosten te snijden. Dit konden ze onder andere doen door minder grote voorraden aan te leggen.

Als de veronderstelling van Avalon waar is, baseert de RIAA hun uitspraken en daarmee hun acties dus op de verkeerde cijfers.