3 min Applications

ServiceNow introduceert nieuwe AI-agents voor telecom

ServiceNow introduceert nieuwe AI-agents voor telecom

ServiceNow introduceert AI-agents die telecomoperators helpen om de productiviteit binnen hun volledige dienstverlening te verhogen. De focus ligt vooral op het automatiseren van workflows om de klantervaring en netwerkwerkzaamheden te verbeteren.

De telecomindustrie kan tegenwoordig niet meer om AI-oplossingen heen om de werkzaamheden van telecomoperators efficiënter en gestroomlijnder te maken. AI-oplossingen en -toepassingen stellen deze bedrijven in staat om hun vaak complexe processen beter in te richten en uit te voeren.

ServiceNow introduceert daarom nieuwe AI-agents voor de telecomsector, die deze processen – met name op het gebied van klantbeleving en netwerkwerkzaamheden – volledig geautomatiseerd laten verlopen. Ze lossen de meest complexe workflows op, aldus de workflowautomatiseringsspecialist.

Functionaliteit voor telecomoperators

De AI-agents maken gebruik van gespecialiseerde frameworks en geavanceerde redeneerfunctionaliteit. Ze kunnen onder andere telecomnetwerken repareren, storingen in de dienstverlening detecteren en klantproblemen voorkomen voordat deze zich voordoen.

Deze AI-agents voeren intelligente, contextbewuste acties uit gedurende de volledige levenscyclus van een netwerkdienst. Dit omvat onder meer het analyseren van netwerkdata, diagnosticeren van problemen en coördineren van reparaties, zoals het inplannen van technici op locatie.

Daarnaast detecteren de AI-agents netwerkalerts, identificeren ze de oorzaak van problemen en lossen ze storingen snel op. Hiervoor genereren ze playbooks en helpen ze bij het voorspellen van mogelijke netwerkstoringen voordat klanten hinder ondervinden. Dit stelt telecomoperators in staat om problemen sneller op te lossen en de klanttevredenheid te verhogen.

Een andere belangrijke functionaliteit van de AI-agents is het aanpakken van factureringsproblemen. Ze kunnen zelfstandig ongebruikelijke patronen in verbruik detecteren, real-time kostenuitleg geven en kosteneffectievere abonnementen aanbevelen.

Hierdoor kunnen telecomoperators transparanter zijn naar hun klanten en onverwachte kosten helpen voorkomen. Dit leidt tot minder klachten over facturen en vermindert de druk op contactcenters.

Onder de motorkap

De nieuwe AI-agents van ServiceNow draaien op Nvidia AI Enterprise-software, waaronder Nvidia NIM-microservices, Nvidia NeMo-oplossingen en het Nvidia DGX Cloud-platform.

Als basis voor de AI-agents biedt ServiceNow zijn Workflow Data Fabric, waarmee alle beschikbare bedrijfsdata van telecomoperators zonder problemen kunnen worden geïntegreerd voor intelligente automatiseringsacties.

De AI-agents bouwen voort op de vorig jaar aangekondigde Now Assist for Telecommunications-oplossing van ServiceNow. Deze dienst helpt telecomoperators om klantenservice en netwerkbeheer beter op elkaar af te stemmen, waardoor medewerkers productiever worden, problemen sneller worden opgelost en de klantervaring verder wordt verbeterd.

Tot slot kunnen de AI-agents ook gebruikmaken van andere ServiceNow-oplossingen en -toepassingen, zoals AI Agent Orchestrator en AI Agent Studio.

Lees ook: ServiceNow zet vol in op Agentic AI en positioneert het platform als de AI agent control tower