2min

Tags in dit artikel

, ,

Dell Computers zou zich, volgens oprichter Michael Dell, meer moeten richten op afzetmarkten zoals China en India om op deze manier de marktleiderspositie, die nu in handen is van Hewlett-Packard, weer in handen te krijgen.

"Wij groeien sneller dan de markt", aldus Michael Dell tegenover BBC News, "dus als je dat blijft doen, dan bereik je vanzelf je doel". Michael Dell is sinds 2007 weer actief als CEO van Dell bij het bedrijf dat hij begon na zijn studententijd, omdat Hewlett-Packard de koppositie van Dell overgenomen had.

De nieuwe strategie werpt haar vruchten al af. Volgens Dell waren de verkopen eind vorig jaar al negentien procent hoger, terwijl ze begin van het jaar nog elf procent daalden.

In een interview in Venetië, waar hij uitleg gaf over de nieuwe strategie voor de Europese markt, gaf Dell toe dat het bedrijf de boot had gemist als het gaat om verkopen aan thuisgebruikers, die slechts vijftien procent van de totale verkopen omvatten. De focus van Dell was teveel op de zakelijke markt gericht.

"We deden niet echt mee in de snelst groeiende gebieden, maar we hebben ons opnieuw georienteerd om ons meer daarop te richten", aldus Dell. “Negen maanden geleden was het niet mogelijk om een Dell-computer in een echte winkel te kopen, nu hebben we 10.000 winkels die onze producten verkopen".

De recessie in Amerika heeft maar weinig effect op Dell gehad. Kopers in de financiële sector stelden hun aankopen uit, maar omdat de klanten waar Dell zich op richt niet in de Verenigde Staten wonen, heeft dit weinig voor het bedrijf uitgemaakt.

Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren een hoop kritiek gekregen vanwege het saaie uiterlijk van Dell-computers. Dit komt ook door het feit dat Dell zich voor het grootste deel op de zakelijke markt heeft gericht. Steve Jobs, mede-oprichter van Apple, omschreef de computers van Dell als "beige dozen".

Nu is het volgens Michael Dell niet meer zo: "Eigenlijk kunnen we de machines in elke kleur fabriceren, welke kleur je ook mooi vindt".