1 min

Facebook zal volgens de nieuwste geruchten op korte termijn de strijd op de muziekmarkt aangaan met onder meer YouTube en Spotify. Niet alleen huurde het sociale medium vorige maand een Legal Director of Music Licensing in, ook zoekt het op dit moment naar drie andere leidinggevenden voor zijn muziekdivisie.

Dit blijkt uit vacatures op de site van Facebook. De banen zijn blijkens de omschrijvingen onderdeel van een “alomvattende muziekstrategie”. De vraag is natuurlijk hoe die strategie zich verhoudt tot eerste statements van CEO Mark Zuckerberg, die in het verleden vertelde dat zijn bedrijf zich gaat concentreren op video’s.

Het feit dat Facebook nu op zoek is naar mensen die kunnen werken aan zijn muziekstrategie, wijst er echter op dat het bedrijf zich ook op die markt wil mengen. Het zoekt nu niet alleen iemand met kennis van licenties, maar ook mensen voor rechtenmanagement. Plannen voor muziekstreaming zijn nog niet aangekondigd, maar de vraag is natuurlijk waarom het bedrijf daar niets mee zou doen.

Facebook zoekt actief naar manieren om gebruikers zo lang mogelijk op zijn platform te houden. Daarom openen webpagina’s op mobiel nu bijvoorbeeld niet meer in de browser, maar in de Facebook-app zelf. En wat te denken van de alsmaar groeiende hoeveelheid video’s die het bedrijf plaatst? Muziekstreaming kan een extra manier zijn om mensen aan het platform te binden en om extra winst te maken.