3 min Security

Nederlanders maken zich meest zorgen over online veiligheid

Insight: Security

Nederlanders maken zich meest zorgen over online veiligheid

Europeanen maken zich behoorlijk veel zorgen over digitale identiteitsdiefstal en de mogelijk kwalijke rol van AI op het gebied van online veiligheid. Maar liefst 93 procent van de ondervraagden in een recent onderzoek zegt zich zorgen te maken over vormen van online identiteitsfraude. Nederlanders maken zich het meeste zorgen, al zijn die door een waakzame houding ook minder vaak slachtoffer van cybercriminaliteit.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 4000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland, in opdracht van identity- en access-specialist Okta. Van alle ondervraagden heeft meer dan de helft van de respondenten in het afgelopen jaar zijn online gedrag veranderd, met als reden vooral toenemende cyberaanvallen en de groeiende rol van AI. In Nederland is 65 procent van de consumenten bezorgd dat AI de online omgeving minder veilig maakt, het hoogste percentage van de onderzochte landen.

Daarnaast is 60 procent van de Nederlanders ervan overtuigd dat AI de kans op identiteitsdiefstal vergroot. Dit maakt onze landgenoten duidelijk terughoudender in het omarmen van AI voor online veiligheid in vergelijking met met andere Europeanen. Terwijl in Duitsland, Frankrijk en het VK ‘slechts’ een kwart van de consumenten het ongemakkelijk vindt als bedrijven AI inzetten voor loginbeveiliging, is dit percentage voor Nederland veel hoger, namelijk 41 procent.

Geplunderde bankrekening grootste angst

Geplunderde online bankrekeningen blijven de grootste bron van cyberangst voor Europese consumenten, al voert Nederland op dat punt de lijst nu eens niét aan. In Nederland vreest 49 procent voor zijn bankrekening, tegenover 60 procent in het VK en 59 procent in Frankrijk en Duitsland. Wat betreft aantrekkelijke doelwitten voor criminelen, maken Britten zich met name zorgen maken over de veiligheid van hun social media-accounts. Nederlanders daarentegen maken zich drukker om de veiligheid van DigiD, het inlogsysteem van de overheid. Over werkaccounts maken Europeanen zich aanmerkelijk minder zorgen: slechts 2 procent ziet dit als een gunstig doelwit.

Dat Nederlanders zich relatief veel zorgen maken over hun digitale veiligheid, heeft zijn weerslag op de omgang met wachtwoorden. Slechts 8 procent gebruikt hetzelfde wachtwoord voor alle accounts, aanmerkelijk lager dan bijvoorbeeld Frankrijk waar dit 16 procent is. Bijna de helft (49 procent) van de Nederlanders maakt gebruik van unieke wachtwoorden of een wachtwoordmanager. Deze zorgvuldigheid lijkt zijn vruchten af te werpen. Slechts 33 procent van de Nederlanders zegt ooit gehackt te zijn, vergeleken met hogere percentages tussen de 38 en 41 procent elders in Europa.

Veiligheid als gedeelde verantwoordelijkheid

Opvallend is ook dat 31 procent van de Nederlanders denkt dat digitale veiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid is voor zowel consumenten, bedrijven als de overheid. In de rest van Europa is deze opvatting iets minder wijdverspreid.

Mark van Leeuwen, Regional Vice President Benelux bij Okta, benadrukt de noodzaak voor een stevige securitystrategie: “Met het steeds veranderende landschap – en de daarmee veranderende bedreigingen -, en de opkomst van AI is het nog nooit zo belangrijk geweest om cyberbeveiliging goed in te richten. Bedrijven moeten snel schakelen om ervoor te zorgen dat ze de beveiligingsstrategie en robuuste cultuur hebben om hun gegevens te beschermen.”

Het onderzoek is in opdracht van Okta uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Cint. Er zijn 4.054 consumenten ondervraagd, waarvan 1.019 in het Verenigd Koninkrijk, 1.021 in Duitsland, 1.012 in Frankrijk en 1.001 in Nederland.

Lees ook: Okta-CEO: “We voeren al geruime tijd een cyberoorlog”