3min

Tags in dit artikel

, ,

Red Alert is back

Intro


Red Alert 3 begint waar de Allied campaign van Red Alert 2 eindigde. De Soviets zijn teruggedrongen en op de rand van vernietiging. Als noodingreep besluit luitenant Cherdenko samen met generaal Krukov de tijdmachine van Dr. Zelinsky te gebruiken om terug in de tijd te gaan. Om precies te zijn gaan ze terug naar het jaar 1927, om daar Albert Einstein uit de tijdslijn te wissen. Einstein was mede het brein achter het succes van de Allies, met onder andere de uitvinding van de Prismatechnologie.

Door deze verandering in de tijdslijn is niet alleen de Sovjet-Unie (Soviets) gered, maar zijn de wereldmachten opnieuw ingedeeld. Bij de Geallieerden (Allies) zijn de Britten de drijvende kracht in plaats van de Amerikanen. Wat echter niet veranderde is de verhouding tussen de Allies en de Soviets, die nog steeds met elkaar in conflict zijn.
Tot de grote schrik van Cherdenko en consorten, is er plots een derde grootmacht aanwezig, namelijk The Empire of the Rising Sun uit Japan. Deze nieuwe vijand heeft maar één doel voor ogen: complete werelddominantie. Aan jou de taak om dit als bevelhebber van de Allies of Soviets te voorkomen, of als Imperial Shogun de wereld over te nemen.


Verhaallijn


Zoals we gewend zijn van de vorige Red Alert-games worden we wederom getrakteerd op een vrachtlading aan tussenfilmpjes met een aantal bekende en wat minder bekende acteurs/actrices. Niet alleen voor het begin van een missie, maar ook tijdens missies zul je nu transmissies krijgen. Wederom is het allemaal weer erg overdreven gedoe, maar daar draait het juist om in de Red Alert serie.

Persoonlijk vind ik dat de verhaallijn erg geslaagd is. Had je in de vorige Red Alert nog het idee dat je zonder echt doel heen en weer gestuurd werd, in deze game zal je een verhaal beleven wat mede door de vele tussenfilmpjes erg interessant is. Af en toe kan dit ook irritant zijn, omdat je op sommige momenten tijdens een missie een filmpje krijgt terwijl je halve basis gesloopt wordt omdat de videolink in plaats van de kaart komt te staan. Maar dat neem ik maar voor lief.

Co-op


De verschillende personages zijn allemaal erg geïnteresseerd in je, sterker nog, ze willen meevechten! Niet langer zul je een-tegen-een vechten met de computer, want in elke missie zal er een bevelhebber met je meevechten. Dit kan een door de computer gestuurde bevelhebber zijn, maar ook een menselijke speler, via internet. Speel je offline, dan kun je de computer bepaalde opdrachten geven, zoals het aanvallen van bepaalde eenheden, of het opbouwen van een leger om een bepaald gebied aan te vallen. Dit computergestuurde leger kan op sommige momenten heel erg behulpzaam zijn. Zo kun je door slim gebruik te maken van zijn mogelijkheid de vijandige troepen weglokken van hun basis, zodat jij daar kunt huishouden. Het feit dat deze medebevelhebbers ook nog eens hun bijdrage leveren in de vorm van filmpjes en commentaar is erg leuk.




Diversiteit


De missies kennen over het algemeen een redelijk duidelijke boodschap: het vernietigen van je tegenstander. Dit gaat echter vaak gepaard met hinderlagen, missies met een paar eenheden, missies waar je konvooien moet beschermen, missies waar je belangrijke gebouwen moet beschermen en missies waar je een doel voor een bepaalde tijd moet verdedigen. Soms is het een combinatie van deze doelen.

De kaart waar je een missie op begint is zelden de kaart waar je de missie op eindigt. Vaak wordt er na het behalen van een doel ineens een groot gedeelte van de omgeving vrijgegeven en zul je daar verder moeten vechten. Echter is dit af en toe ietwat voorspelbaar en soms bij het falen van je missie kan dit enorm in jouw voordeel werken omdat je dan weet waar het nieuwe gebied zich gaat bevinden. Over het algemeen zijn de missies wel heel divers, en ook de locaties zijn erg uiteenlopend. Van Hawaï tot Leningrad, Tokyo en zelfs Amsterdam.

Table of contents