Apple heeft de Swift Build-code-engine van zijn eigen ontwikkelplatform Xcode nu open-source gemaakt. Dit moet de verschillende buildsystemen die momenteel in Xcode en in de bestaande Swift Package Manager (Swift PM) bestaan, beter op elkaar afstemmen.
De belangrijkste reden voor Apple om de Swift Build-engine van Xcode open-source te maken, is dat het hebben van twee verschillende manieren om packages te bouwen — naast de mogelijkheden van Swift PM — voor ontwikkelaars erg verwarrend kon zijn. Vooral wanneer het gedrag van de twee implementaties niet met elkaar overeenkwam.
Swift is Apple’s eigen programmeertaal en Xcode is het bijbehorende ontwikkelplatform.
Cross-platform
Het doel is uiteindelijk om één geünificeerde build execution engine te creëren die packages bouwt voor alle platforms, waardoor betere cross-platformontwikkelingen mogelijk worden. Met “alle platforms” worden niet alleen de eigen iOS-, iPadOS-, macOS-, tvOS- en watchOS-platforms bedoeld, maar bijvoorbeeld ook Android, Linux, QNX en Windows.
De Swift Build-engine is nu als open source beschikbaar onder een Apache 2.0-licentie op GitHub. Er zijn ook plug-ins meegeleverd voor het ondersteunen van cross-platform targets, zoals de genoemde besturingssystemen.
Daarnaast biedt het buildsystem ondersteuning voor verschillende projecttypes, zoals libraries, command-line- en GUI-applicaties. Ook beschikt het over optimalisatie-opties die de efficiëntie maximaliseren bij het bouwen van Swift- en C-code.
In de nabije toekomst is het de bedoeling dat de mogelijkheden van een samengevoegd platform met behulp van de community verder worden uitgebreid. Tot die tijd blijft de Swift Package Manager nog standaard zijn eigen build-engine gebruiken. Door de flag --build-system swiftbuild
te gebruiken, kan de nieuwe build-engine worden ingeschakeld.