Onderzoeksbureau IDC heeft vandaag cijfers vrijgegeven over de verkopen van smartphones en tablets. In de eerste categorie werden meer producten verkocht, in de tweede minder. Tegelijk zien de cijfers er nog altijd mooi uit.
Afgelopen kwartaal werden er wereldwijd 373,1 miljoen smartphones verkocht. Dat is 2,7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden en 7,4 procent meer dan vorig kwartaal. De meeste groei viel te zien bij het Chinese Xiaomi, dat het aantal verkochte toestellen zag verdubbelen.
Maar desondanks is Samsung wederom de grootste, met 83,3 miljoen verkochte smartphones. Dat is 9,5 procent meer dan een jaar geleden en vooral te danken aan de verkopen van zijn vlaggenschepen. Ook Apple deed het goed, met 46,7 miljoen verkochte smartphones (+2,6%).
Dan is er nog een drietal Chinese ondernemingen die het goed deden; Huawei (39,1 miljoen verkocht, +16,1%), Oppo (30,7 miljoen verkocht, +19%) en Xiaomi (27,6 miljoen verkocht, +102,6%). De vraag is hoe lang Apple nog in de top tien blijft, want de groei valt steevast tegen in vergelijking met andere fabrikanten. Daarnaast zien we dat een bedirjf als Huawei langzaamaan dichterbij komt.
- Samsung – 83,3 miljoen smartphones verkocht (+9,5%)
- Apple – 46,7 miljoen smartphones verkocht (+2,6%)
- Huawei – 39,1 miljoen smartphones verkocht (+16,1%)
- Oppo – 30,7 miljoen smartphones verkocht ( +19,0%)
- Xiaomi – 27,6 miljoen smartphones verkocht (+102,6%)
- Overige – 145,7 miljoen smartphones verkocht (-13,6%)
- Totaal – 373,1 miljoen smartphones verkocht (+2,7%)
Toestand tabletmarkt
Met de tabletmarkt gaat het minder goed. Er werden 40 miljoen van geleverd, wat 5,4 procent minder is dan een jaar geleden. De meeste tablets werden verkocht door Apple, dat zijn verkopen zag groeien. Enkel de nummer twee in de top vijf maakte geen groei door, dat leverde 7,9 procent in.
Amazon hanteert verder nog altijd dezelfde agressieve verkoopstrategie en die blijft vruchten afwerpen. Vreemd is het dus niet dat Amazon 4,4 miljoen apparaten verkocht, 38,7 procent meer dan en kwartaal eerder. Het spande er verder om tussen Huawei en Lenovo, die een gedeelde vierde plek hebben.
- Apple – 10,3 miljoen tablets verkocht (+11,4%)
- Samsung – 6,0 miljoen tablets verkocht (-7,9%)
- Amazon – 4,4 miljoen tablets verkocht (+38,7%)
- Huawei – 3,0 miljoen tablets verkocht (+18,8%)
- Lenovo – 3,0 miljoen tablets verkocht (+8,9%)
- Overige – 13,3 miljoen tablets verkocht (-26,3%)
- Totaal – 40,0 miljoen tablets verkocht (-5,4%)