8 min Devops

Pegasystems geeft Infinity en Blueprint agentic vleugels

Alle lagen van Pega krijgen AI agents

Pegasystems geeft Infinity en Blueprint agentic vleugels

Pega voegt agentic mogelijkheden toe aan alle stadia van applicatie-ontwikkeling. Van het moderniseren van legacy applicaties via Blueprints voor nieuwe applicaties en het ontwikkelen daarvan naar een uitbreiding van het eigen Pega Process Fabric.

We zijn deze week bij PegaWorld, het jaarlijkse evenement van Pegasystems waar het bedrijf uit de doeken doet waar het naartoe wil en gaat. Het zal niemand verbazen dat agentic AI een belangrijke rol speelt in de boodschap die Pega naar buiten brengt. Het bedrijf heeft er echter overduidelijk goed over nagedacht, want presenteert een zeer coherent verhaal op dit vlak. Uiteraard zitten er ook allerlei marketingtermen tussen en noemt Pega zich graag geregeld “The Enterprise Transformation Company“, maar als we die termen en uitingen er allemaal een beetje van afwassen, blijft er nog altijd een goed verhaal over. We zetten dat hieronder voor je uiteen.

Het begint bij de basis: legacy-applicaties

Vorig jaar ging het tijdens PegaWorld Inspire (zoals het toen nog heette) veel over Pega GenAI Blueprint. Dat had en heeft als doel om snel een idee te kunnen omzetten in een applicatie. Dat wil zeggen, in de workflows van een applicatie en hoe deze eruit komt te zien als deze ook daadwerkelijk wordt gebouwd. Want Blueprint was en is niet bedoeld voor het genereren van code.

Inmiddels is de ‘GenAI’ uit de naam verdwenen en heeft Pega nog altijd veel aandacht voor Blueprint. Het is echter ook duidelijk dat nieuwe enterprise-applicaties en de workflows die daarbij horen niet zomaar uit het niets kunnen worden gevisualiseerd en vervolgens gebouwd. Er is namelijk heel veel legacy en zogeheten technical debt bij organisaties. Uit onderzoek onder meer dan 500 IT-beslissers dat Pega vandaag met de wereld deelt, blijkt dat bijna 70 procent van de respondenten aangeeft dat legacy-systemen en -applicaties een stevige rem op innovatie zetten.

Pega Blueprint kan overweg met legacy

Organisaties zullen eerst hun legacy te lijf moeten gaan, voordat ze hun applicaties kunnen moderniseren. Dat moeten nieuwe agentic toevoegingen aan Blueprint mogelijk maken. Het is vanaf nu mogelijk om allerhande documentatie, video’s, code en code-analyses aan Blueprint toe te voegen. Dat haalt daar dan de benodigde informatie uit om een moderne versie van de applicatie te kunnen visualiseren en later ook ontwikkelen. Achter de schermen van Blueprint zijn het agents die al dit werk doen, geeft Pega-CTO Don Schuerman aan: “Pega Blueprint is nu een verzameling agents geworden.”

Een man staat op het podium naast een groot scherm met daarop een groen-zwarte interface van een creditcardbeheersysteem dat is gebouwd met Pega Blueprint, tijdens een presentatie.

Tijdens een briefing die we bijwoonden voorafgaand aan PegaWorld gaf de CPO van Pega, Kerim Akgonul een demo van hoe Pega Blueprint omgaat met een legacy-applicatie. Hij uploadde een video-opname van een COBOL-applicatie met daarbij een audiotrack aan commentaar in Blueprint. Dat haalde daar de verschillende onderdelen uit en creëerde de workflows die daarbij horen. Dit gebeurde allemaal behoorlijk snel.

De demo zag er best indrukwekkend uit, al zal Pega dit voorbeeld ook niet voor niets hebben gekozen. Het was een vrij rechttoe-rechtaan banking-applicatie met een zeer expliciete omschrijving in de audiotrack. Dat het dan vrij snel de verschillende onderdelen van de applicatie kan identificeren en deze in workflows kan gieten is niet zo heel verrassend. Interessanter is dat het ook meteen allerlei nieuwe dingen uit het platform van Pega toevoegt aan de applicatie, zoals AI decisioning. Het resultaat is dus meer dan alleen een moderne versie van een oude applicatie.

Verder vragen we ons af wat de impact van de input is op wat Blueprint ervan kan maken. Hoe had Blueprint het gedaan zonder die expliciete omschrijving bij de video? En wat betekent meer documentatie uploaden voor het uiteindelijke eindresultaat? Dat soort vragen gaan we zeker nog stellen tijdens PegaWorld deze week.

Agents voor hulp bij ontwikkeling applicatie

Met alleen het visualiseren van de workflow van een moderne applicatie ben je er uiteraard nog niet. Je moet het vervolgens ook nog bouwen. Pega heeft uiteraard het liefste dat organisaties dit doen in Pega Infinity. Dat is wel waar het Pega uiteindelijk om te doen is uiteraard. Het wil met Blueprint meer klanten richting Infinity krijgen en dus binnen het Pega-ecosysteem houden. Dat betekent overigens niet dat Blueprint niet als op zichzelf staande SaaS-dienst gebruikt kan worden. Sterker nog, dat is juist een van de basisbeginselen van Blueprint, horen we van Schuerman. Anders hadden ze het wel in Infinity geïntegreerd.

Schermafbeelding van een applicatieontwikkelingsdashboard met een overzicht van het 'Procurement Journey', een voortgangsbalk op 100% en navigatiemenu's voor documenten, gegevens, interfaces, persona's en kanalen.

Om de Infinity-suite zo interessant mogelijk te maken voor ontwikkelaars, voegt Pega daar ook agentic mogelijkheden aan toe. Zo is de AI developer agent verder verbeterd. Deze biedt real-time begeleiding voor ontwikkelaars, doet suggesties en geeft instructies. Dit kan de AI agent doen omdat het snapt hoe workflows werken, context snapt en weet wie de gebruikers zijn van de applicatie. Daarnaast creëert Infinity ook automatisch field mappings tussen de applicatie en systemen van derden. Dat hoeven ontwikkelaars niet meer zelf te doen.

AI agents maken ook wat oudere technologieën zoals RPA (Robot Process Automation) een stuk slimmer, horen we van Pega. Er is een nieuwe design agent in Robot Studio die snel en geautomatiseerd koppelingen tussen systemen kan bouwen als er geen API beschikbaar is. Het enige wat de ontwikkelaar ervoor hoeft te doen volgens Pega is aangeven wat het doel van de specifieke RPA-inzet is. De RPA-agent analyseert vervolgens wat er nodig is en bouwt de RPA-workflow.

Pega Agentic Process Fabric houdt het bij elkaar

AI agents inzetten zoals Pega het voor ogen heeft, levert ongetwijfeld de nodige voordelen op. Het is echter ook zaak om dit op een verantwoorde manier te doen. Dat is met de onvoorspelbaarheid van de modellen die de agents gebruiken niet vanzelfsprekend. Vandaar dat Pega vandaag aankondigt dat het de eigen Pega Process Fabric uitbreidt. Het nieuwe onderdeel heet Pega Agentic Process Fabric en is bedoeld om de hele workflow van Blueprint tot Infinity te verankeren in een overkoepelende fabric.

Een man in zakelijke kleding staat op het podium voor een blauw scherm met daarop "Pega Agentic Process Fabric™" en digitale afbeeldingen, die innovaties zoals Pega Blueprint benadrukken met aantrekkelijke pictogrammen.

De Pega Agentic Process Fabric draait vooral om het integreren van agents in bestaande omgevingen, horen we van Matt Healy, Senior Director Product Marketing bij Pega. Dat is een grote uitdaging volgens hem. Het is een van de voornaamste redenen waarom volgens onderzoek van Deloitte van de 100 procent organisaties die investeren in (agentic) AI maar 20 procent een ROI ziet.

Je kunt Agentic Process Fabric als een extra laag bovenop de bestaande Process Fabric zien. De bestaande Process Fabric maakte het al mogelijk om alle workflows (Pega en niet-Pega) samen te brengen. Daar voegt Agentic Process Fabric de mogelijkheden die ontwikkelingen zoals MCP (Model Context Protocol) en A2A (Agent-to-Agent) bieden aan toe. Er is veel nadruk op self-service en het inrichten en orkestreren van de agents. Dat moet het mogelijk maken om de agents in toom te houden.

“Gebruik onvoorspelbaarheid om nieuwe dingen te maken”

Agentic AI heeft een behoorlijk fundamentele impact op wat Pega doet en wil bereiken, zoveel is wel duidelijk. Het is vooralsnog wel nog behoorlijk conceptueel, waardoor we nog vrij veel vragen hebben over hoe het er in de praktijk uit zal gaan zien. Maar de meerwaarde die de “verzameling van agents” die Pega Blueprint inmiddels is geworden kan hebben is duidelijk. Het kan ervoor zorgen dat organisaties versneld van hun legacy-systemen en -applicaties af kunnen (als ze dat willen natuurlijk), maar het kan ook nieuwe dingen maken.

In dat licht doet Schuerman nog wel een interessante uitspraak: “De echte kansen van agentic AI zitten in het onvoorspelbare karakter ervan, om nieuwe dingen mee te maken.” Zodra een menselijke collega van de AI agent dan akkoord geeft op iets nieuws, kan het snel gemaakt worden. In principe kan een nieuwe applicatie (al dan niet als vervanging van een legacy-applicatie) dankzij de AI agents in Pega Infinity in 40 uur gebouwd worden, belooft Schuerman.

Of alle beloftes die Pega doet in de praktijk ook altijd haalbaar zijn, moeten we nog afwachten uiteraard. Feit is wel dat het bedrijf een volgende stap zet richting het uiteindelijke doel. Dat is wat het zelf de autonomous enterprise noemt. In een dergelijke wereld ontwerpen, automatiseren en optimaliseren AI agents beslissingen en workflows. Daar zijn we nog niet, maar Pega is zonder meer op de weg ernaartoe.

De nieuwe mogelijkheden van Pega Blueprint zijn vanaf vandaag beschikbaar voor alle gebruikers. De agentic toevoegingen aan Pega Infinity en de Pega Agentic Process Fabric komen in Q3 van 2025. Dan komt de volgende release van Pega Infinity.