2min

Tags in dit artikel

, ,

De eerste tablet pc van Apple, de iPad is enorm populair geworden, uit een onderzoek is gebleken dat Nederlanders de iPad gemiddeld één uur per dag gebruiken. Dat heeft Sanoma donderdag bekend gemaakt die het onderzoek uitvoerde onder de iPad-gebruikers.

Volgens het onderzoek wordt de iPad het meeste in de avonduren gebruikt, gewoon in de woonkamer op de bank. Meestal kijken de mensen naar mediaconsumptie, 94 procent van alle ondervraagde iPad-gebuikers (5500), gebruiken de iPad meerdere keren op een dag. Hoewel de iPad het meeste in de avonduren wordt gebruikt, is deze in de ochtend ook een populair ochtendritueel aan het worden, de iPad wordt namelijk in de ochtend door 67 procent van de gebruikers gebruikt. Ook het moment voor het slapen gaan is een momentje om het apparaat nog even te gebruiken, 59 procent geeft aan de iPad vlak voor het slapen gaan nog even te gebruiken..

Tijdens wachtmomenten wordt de iPad door 52 procent van de gebruikers erbij gepakt, zelfs op de wc kunnen sommige mensen geen afscheid nemen, zo’n 25% gebruikt de iPad tijdens de wc bezoeken. De iPad wordt het meest gebruikt door de consumenten om nieuws te lezen, op het web te surfen en hun e-mail te bekijken. Kort daarachter komen ook de games, video’s, foto’s bekijken en het lezen van tijdschriften of andere boeken. Sociale netwerken en andere chat programma’s scoren minder goed binnen het onderzoek.

Op dit moment is 84 procent van de iPad-bezitters nog mannelijk, ook lijkt het erop dat hoger opgeleide mensen meer gebruik maken van de iPad (62 procent). Vooral mensen tussen de 35 en 55 jaar maken gebruik van de gadget(76 procent), slechts 15 procent van de gebruikers is 55 jaar of ouder. Volgens het onderzoek zou 83 procent de gadget een half uur per dag gebruiken, 53 procent zegt meer dan een uur gebruik te maken van de iPad.

Bij de meeste huishoudens maken ook partners gebruik van de gadget(71 procent), bij 45 procent van de huishoudens spelen de kinderen ook op de iPad. Dat is uit een onderzoek van Bureau Consumentenonderzoek gebleken, die in opdracht van Telegraaf Media Nederland werkte. De cijfers uit dat onderzoek kwamen ook overeen met het onderzoek van Sanoma.