OnePlus 6T review: prijsbreker met compromissen

Camerakwaliteit

De camera is identiek gebleven aan de OnePlus 6, 16 MP (f/1.7) & 20 MP (f/1.7), met vooraan een 16 MP (f/2.0) variant. In tegenstelling tot andere merken doet de tweede camera van OnePlus weinig extra behalve meer informatie vergaren over de foto. Er is geen breedhoeklens of optische zoom aanwezig.

Zorgt de dubbele camera voor betere foto’s? Hier is het belangrijk om het prijssegment in het oog te houden. Wie voor 550 euro een goeie camera wil in een smartphone, moet niet verder kijken en de OnePlus 6T omarmen. Wie vergelijkt met andere toptoestellen, zoals de Samsung Galaxy Note 9 of Huawei Mate 20 Pro, ziet al snel dat de 6T (soms nipt) het onderspit moet delven.

OnePlus heeft niet dezelfde sprong voorwaarts gemaakt als de concurrentie. Het heeft vergeleken met zijn voorganger een portretmodus die beter het verschil tussen voor- en achtergrond snapt bij complexe vormen. De software detecteert ook beter verschillende scènes om automatisch de beste instellingen te kiezen. Maar… de OnePlus 6 krijgt binnenkort dezelfde optimalisaties via een software-update.

Nachtfoto’s

De OnePlus 6T presteert uitstekend bij daglicht en zit heel dicht bij het resultaat van absolute topsmartphones. Wanneer het donkerder wordt, merk je dat de camera’s kwalitatief minder zijn. OnePlus heeft de Night Mode gelanceerd voor mooiere foto’s, maar de functie stelt voorlopig teleur. Skylines van steden zien er fantastisch uit, maar andere situaties (met of zonder straat- of binnenverlichting) vallen tegen.

De functie lijkt de helderheid omhoog te schroeven zonder daar ook meer detail aan toe te voegen. In sommige foto’s is er zelfs minder detail aanwezig dan wanneer je dezelfde foto neemt met de automatische functie.

De camera vooraan presteert gelijkaardig aan de concurrentie binnen het premiumsegment met duidelijke foto’s en een portretmodus die regelmatig uitstekende resultaten noteert.