G Suite wordt Google Workspace: nieuwe logo’s en functies

Google verandert zowel de naam als de focus van G Suite. Google Workspace biedt dezelfde toepassingen, maar de focus ligt op integratie. De dienst ontpopt zich zo tot duidelijkere concurrent voor Microsoft 365.

Google gooit zijn zakelijk kantooraanbod om. In reactie op het dicht geïntegreerde Microsoft 365 pakt de cloudspecialist uit met Google Workspace. De korte samenvatting: Google Workspace is G Suite for Business in een nieuw marketingjasje. Workspace bestaat uit de Google-diensten voor chat, (video)vergaderingen, documentverwerking en taken. Bestaande toepassingen zoals Meet, Docs, Drive, Gmail en Calendar maken opnieuw hun opwachting en behouden hun gekende functionaliteit.

De grootste nieuwigheid van Google Workspace is de integratie. Google ontwikkelde alle G Suite-diensten destijds als afzonderlijke applicaties. Die groeiden weliswaar naar elkaar toe en werken vandaag al best goed samen, maar Google wil met Workspace nog een stapje verder gaan. Inzake branding krijgen Gmail, Calendar, Drive, Meet en de productiviteitssuite met Docs, Sheets en Slides nieuwe op elkaar afgestemde logo’s.

Google Workspace

Wat integratie en nieuwe functionaliteit betreft, kondigt Google al een handvol vernieuwing aan. Vanaf vandaag zijn ‘Linked previews’ toegankelijk. Die laten je toe om in Docs, Sheets en Slides de inhoud van een link te zien zonder dat je daarvoor uit het originele document hoeft weg te klikken. De drie documentapplicaties krijgen verder ‘smart chips’. Dat is Googles naam voor de integratie van ‘@mention’. Wanneer je @mention gebruikt, verschijnt er een popup met context en zelfs voorgestelde acties zoals het delen van een document. Deze functie wordt vanaf vandaag gefaseerd uitgerold.

Lees ook: G Suite van Google telt 6 miljoen zakelijke klanten

De komende weken brengt Google documentcreatie naar Chat. Binnen een kamer in Chat zal je samen aan een document kunnen werken zonder dat je tussen tabs of tools hoeft te wisselen. De functionaliteit lijkt een beetje op samenwerking via Microsoft Teams, waarin je vandaag al documenten kan bewerken met een bijhorend chatvenster open.

Ook kondigt Google aan dat het Meet picture-in-picture zal uitbreiden. Die functionaliteit ontstand deze zomer in Gmail en Chat, maar komt naar Docs, Sheets en Slides. Je kan met andere woorden samen aan een spreadsheet werken met een collega tijdens een videocall terwijl het venster met de persoon op de voorgrond blijft.

Tot slot krijgt Google Workspace uitgebreidere functies inzake beveiliging, privacy en compliancy. Daarover lees je meer in dit stuk: Google stopt meer beveiliging en compliancy in Google Workspace.

Transitie en prijs

Bestaande G Suite-klanten blijven van hun G Suite-aanbod genieten tot ze beslissen om over te stappen. Functioneel lijkt dat niet meteen een zware transitie: Google Workspace is G Suite maar dan beter aan elkaar gelijmd. De prijsstrategie verandert wel. Google lanceert een nieuwe prijsstructuur om zo klanten optimaal te bedienen ongeacht hun formaat.

Specifiek voor kmo’s met minder dan 300 werknemers lanceert Google drie plannen voor Workspace:

  • Business Starter (5,20 euro exclusief btw per gebruiker) is gericht op kleine ondernemingen die een eigen mailadres willen. Standaard productiviteitstools en de basis voor samenwerking is hier al inbegrepen.
  • Business Standard (10,40 euro exclusief btw per gebruiker) moet organisaties bekoren die meer productiviteit en opslag willen en grotere vergaderingen willen.
  • Business Plus (15,6 euro exclusief btw per gebruiker) komt met bijkomende functies inzake beveiliging en compliance. Den daarbij aan Vault en Mobile Device Management.

Google merkt nog op dat er geen verschil in prijs is in de eerste twee tiers vergeleken met hun equivalenten G Suite Basic en G Suite Business. De Business Plus-tier is wel helemaal nieuw en is gericht op kmo’s die een geavanceerdere versie van Google Workspace willen met functionaliteit die aanleunt bij de enterprise.

Tijdens de lanceringsperiode van Google Workspace kunnen klanten tijdelijk van een voordeeltarief genieten. Business Starter kost nu 4,68 euro en Business Standaard 9,36 euro. Business Plus biedt geen promotie aan. Alle prijzen zijn exclusief btw. Google België bevestigt aan onze redactie dat de promotieprijzen zeker tot het einde van het jaar gelden.

Enterprise, educatie en non-profits

Voor grotere ondernemingen blijft Google tot slot een aanbod op maat bieden, zoals dat vandaag met G Suite ook al het geval is. Dat aanbod heeft dan onder andere enterprise-admincontrols en extra beveiligingsfunctionaliteit aan boord. Google communiceert geen standaard prijs maar verwijst geïnteresseerden door naar zijn sales- of partnernetwerk. Voor teams en departementen met een zekere zelfstandigheid biedt Google een uitzondering: Workspace Essentials (8 dollar per gebruiker) laat hen toe om snel aan de slag te gaan met de vergadertools van Google zonder dat ze daarbij uit hun bestaande ecosysteem moeten opstappen.

Klanten van G Suite for Education en nonprofits blijven voorlopig nog even met het traditionele G Suite werken. Google heeft wel de ambitie om de komende maanden het totale G Suite-aanbod te vervangen door Google Workspace.

Leestip: Hoe Google Microsoft Office van de troon wil stoten