1 min

Tags in dit artikel

, ,

LinkedIn heeft onlangs haar privacyverklaring veranderd. Hierdoor mag ze ongevraagd foto’s van leden gebruiken in haar advertenties. Hiermee lapt LinkedIn echter wel de Nederlandse wetgeving aan haar laars.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stelt dat ieder bedrijf expliciet om toestemming moet vragen voor het plaatsen van een portretfoto voor een advertentie. Het uitblijven van een reactie is in juridische zin niet hetzelfde als het verlenen van toestemming, aldus het CBP.

Milica Antic, jurist bij advocatenkantoor SOLV, stelt eveneens dat LinkedIn in overtreding is. Het gaat volgens haar om twee aspecten waar LinkedIn niet aan voldoet: enerzijds de informatievoorziening aan de leden over de wijziging van de privacyverklaring en anderzijds de wijze waarop LinkedIn omgaat met het begrip toestemming.

Volgens LinkedIn zijn de leden wel degelijk geïnformeerd. Ze zou twee blogs over het onderwerp hebben geschreven en banners op de website hebben geplaatst waar de leden op de hoogte worden gebracht van deze wijziging. Antic vraagt zich af of LinkedIn hiermee aan de wettelijke regels heeft voldaan. Het is dus mogelijk dat dit verhaal nog een staartje krijgt.

LinkedIn is ontzettend populair in Nederland. Meer dan 2,6 miljoen Nederlanders hebben een profiel aangemaakt op de website. Gemiddeld spenderen we vier uur per week op het online platform. LinkedIn wordt vooral gebruikt voor online profilering, het ontplooien van marketing activiteiten en solliciteren/banen zoeken.