Organiseer al je projecten met nieuwe Project Moca-tool van Microsoft

Microsoft deelt zijn nieuwe organisatietool Project Moca met het grote publiek. Met de dienst kan je eenvoudig alle informatie in verband met persoonlijke of professionele projecten organiseren.

Project Moca van Microsoft is beschikbaar als preview, al hangt Microsoft dat niet aan de grote klok. De softwareboer maakte de tool in de loop van augustus stiekem beschikbaar voor Microsoft 365 Home- en EDU-klanten en een selectie van professionele gebruikers, maar gaf hen verder geen waarschuwing. Project Moca verschijnt als klein icoontje van een pagina met pin onderaan bij Outlook online, vlak bij het logo voor To Do.

Project Moca is niet de finale naam voor de dienst, al kennen we die nog niet. De tool is een soort combinatie van Evernote, To Do, en Google Keep, dicht geïntegreerd met Microsoft 365. Microsoft omschrijft Moca als alles wat je nodig hebt om projecten, reizen en andere activiteiten op een handig canvas te organiseren zonder dat je hoeft na te denken over informatie die verdeeld is over meerdere applicaties.

Plannen en organiseren op één plek

Concreet maak je in Project Moca projecten aan die Microsoft ‘Ruimtes’ noemt. Ruimtes kan je zien als grote lades in een kast. In die lades bewaar je vervolgens op een georganiseerde manier fardes met daarin allerhande informatie afkomstig van verschillende bronnen. Die info kan een eenvoudige sticky note zijn (die synchroniseert met je andere sticky notes), maar ook een link, tekst, een document of zelfs een e-mail. Je kan documenten rechtstreeks vanuit OneDrive toevoegen aan een project als een soort snelkoppeling en het is zelfs mogelijk om mails rechtstreeks vanuit Outlook (online) aan een Project Moca-ruimte te koppelen.

Naast pure informatie kan je ook taken of doelen toevoegen, daar datums of deadlines aan koppelen en een planning opstellen. In zo’n planning staat dan niet alleen wat je tegen wanneer moet doen (een rapport doorsturen naar je baas), maar vind je meteen ook alle relevante info (enkele mails van collega’s, een Powerpoint en twee Exceldocumenten). Ga je de recreatieve tour op en plan je een reis, dan combineer je bijvoorbeeld bookingsmails met een live weerbericht van je reisdoel en een link naar de relevante website op de pagina van Buitenlandse Zaken. Kwestie van snel de kleurcodes in verband met corona te checken. Deadlines en data synchroniseren verder met je agenda.

Zowel professioneel als privé

Microsoft ziet Project Moca als de tool om vat te krijgen op je doelen, of het nu om persoonlijke zaken dan wel professionele projecten gaat. Voor de preview voorziet Redmond alvast enkele sjablonen voor ruimtes die de diverse mogelijkheden van Moca tonen. Zo zijn er templates beschikbaar voor professionele projecten, om een schoolplanning te maken, je maaltijden doorheen de week te organiseren of aan je gezondheid te werken.

Project Moca is voorlopig enkel online beschikbaar en zoals gezegd nog niet voor iedereen. De preview van de dienst voelt echter al heel uitgebreid en afgewerkt aan. Wie met Microsoft 365 werkt, vindt hier om een eerste zicht een bijzonder krachtige maar gebruiksvriendelijke organisatie- en planningstool. Project Moca combineert de kracht van tools als Wunderlist met de organisatiecapaciteiten van pakweg Evernote en de notitiemogelijkheden van Google Keep. De optie om een dynamische en overzichtelijke planning te combineren met de gegevens die je bij de hand wil hebben om die planning uit te voeren, lijkt krachtig.

Beschikbaarheid

Wanneer Project Moca breed beschikbaar wordt, is nog niet duidelijk. Wie nieuwsgierig is, surft naar Outlook online en hoopt dat het icoontje met de link naar Moca op zijn of haar account al geactiveerd is. Zakelijke gebruikers moeten aan hun administrator vragen om de functie in te schakelen als ze beschikbaar is. Dat kan via de PowerShell met de ‘Set-OwaMailboxPolicy OwaMailboxPolicy-Default -ProjectMocaEnabled $true’-parameter.