Toshiba verdwijnt definitief uit de laptopmarkt

Wie goed rondkeek, vond vandaag al geen Toshiba-laptop meer in de winkel. Het verkocht in 2017 80,1 procent van zijn aandelen aan Sharp voor 36 miljoen dollar. Afgelopen week verkocht Toshiba de overige 19,8 procent, waardoor het definitief uit de laptopmarkt stapt.

Sinds de overname van Sharp werden Toshiba-laptops omgedoopt tot Dynabook. Dynabook is bij ons niet zo bekend, maar in Toshiba’s thuismarkt Japan is het reeds een gevestigd en gewaardeerd merk. De submerken ‘Tecra’, ‘Portégé’ en ‘Satellite Pro’ bleven wel behouden.

Toshiba bracht zijn eerste laptop uit in 1985 met een herlaadbare batterij, 3,5 inch floppy drive en 256K geheugen. De T1100 kostte bij de lancering 2.000 dollar.

Ooit groot, nu niet meer

Tijdens jaren ’90 en begin ’00 behoorde Toshiba tot een van de grootste pc-fabrikanten ter wereld. De opkomst van Lenovo, Dell en HP in de jaren ’00 maakte het voor Toshiba lastig om succesvol te blijven. In 2011 behaalde het een piek van 17,7 miljoen verkochte pc’s. In 2017, het jaar van de verkoop aan Sharp, was dat nog maar 1,4 miljoen stuks. Die stevige daling verklaart de lage overnameprijs die Sharp op tafel legde.

Bij de overname en bijhorende naamsverandering behield Toshiba een aandeel van 19,8 procent. Afgelopen week verkocht het dat laatste stuk, waarmee Sharp 100 procent eigenaar wordt van de pc-tak van Toshiba. Hiermee verdwijnt definitief een iconisch merk dat de pc-markt in de jaren ’90 vorm heeft gegeven.

Tip: Dynabook Portégé X30 review: tijdreiziger