G Suite Essentials bundelt Meet en Drive zonder Gmail

Google heeft G Suite Essentials gelanceerd. Essentials is een nieuwe formule van Googles zakelijke softwarepakket in de cloud, dat Meet en Drive bundelt zonder Gmail.

Sinds 2018 konden bedrijven die liever bij hun bestaande oplossing voor e-mail en agenda blijven, intekenen op Google Drive Enterprise. Daarmee kregen ze toegang tot Drive-cloudopslag, Docs, Sheets, Slides en andere apps, zonder de noodzaak om Gmail te gebruiken. Google heeft dat pakket nu uitgebreid met zijn videoconferencingtool Meet, en noemt het geheel G Suite Essentials.

Essentials komt net als het volledige G Suite-pakket in verschillende formules. De basisversie laat onder meer toe om Meet-gesprekken met tot 150 deelnemers te organiseren en meetings te plannen en bij te wonen via de Outlook-kalender. Deze versie is gratis tot eind september en kost daarna 10 dollar per gebruiker per maand. Daarmee positioneert Google deze versie tussen G Suite Basic (6 dollar) en Business (12 dollar), die beiden wel e-mail- en kalenderfunctionaliteit aanbieden.

G Suite Enterprise Essentials biedt meer geavanceerde mogelijkheden, zoals het opnemen (en bewaren in Drive) van Meet-gesprekken en het streamen van meetings binnen het bedrijfsdomein. Bovendien wordt de Drive-opslag opgekrikt van 100 GB naar 1 TB per gebruiker en breidt de gemeenschappelijke opslagpool uit van 2 TB naar 25 TB. Daarnaast is ook Google Vault en data loss prevention (DLP) voor Drive inbegrepen. De prijs voor deze formule wordt per organisatie bepaald.

Eerder maakte Google zijn Meet-software al gratis beschikbaar voor alle gebruikers, ongeacht of ze een actief G Suite-abonnement hebben.