Citrix maakt Remote PC Access-dienst breder beschikbaar

De Remote PC Access-dienst van Citrix maakt voortaan onderdeel uit van het Desktop Service en Desktop Essentials-aanbod. Zo krijgen meer klanten toegang tot de tool die toegang vanop afstand tot fysieke en virtuele pc’s zonder VPN vereenvoudigt.

Remote PC Access van Citrix komt breder beschikbaar. De tool maakte aanvankelijk exclusief deel uit van Citrix Virtual Apps and Desktops Advanced/Premium en Citrix Workspace Premium Plus. Voortaan krijgen ook klanten van Citrix Desktop Service en Citrix Desktop Essentials er toegang toe. Citrix zelf geeft aan dat de coronapandemie de katalysator is voor de aanpassing. Eigen onderzoek van het bedrijf geeft aan dat organisaties hinder ondervinden van snel uitgerolde VPN-strategieën om thuiswerk te faciliteren en daar kan Remote PC Access soelaas bieden.

Agent zonder VPN

De dienst werkt met een ‘Virtual Delivery Agent’ (VDA) die IT-teams op endpoints dienen te installeren. Met de VDA krijgen werknemers snel toegang tot een desktopomgeving op afstand. Het kan daarbij gaan om een fysieke desktop op kantoor, of een virtueel exemplaar op een on premises of in de cloud. Remote PC Access slaat de brug tussen de (fysieke) desktop in kwestie, en het toestel waarop een werknemer thuis werkt. Zo kan een grafisch ontwerper bijvoorbeeld van thuis uit op z’n workstation werken, zonder dat IT daarvoor een VPN-tunnel hoeft te configureren.

Het systeem werkt ook met bijvoorbeeld virtuele desktops gehost via Azure. Net als op een fysiek toestel kan de VDA zo voor toegang zorgen, waarna de werknemer eenvoudig via de Citrix-client kan inloggen. Remote PC Access werkt met Windows- en Linuxdesktops en is voorzien van voldoende beveiligingsmogelijkheden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan multifactorauthenticatie.

Strategie

De bredere beschikbaarheid van de Remote PC Access-dienst van Citrix kadert in een brede strategie van VDI- en softwarebedrijven met een focus op samenwerking en telewerk. Zij maken hun diensten allemaal vlotter beschikbaar voor een groter publiek, deels op bedrijven de tools te geven om tijdens de pandemie vlot van thuis uit aan de slag te gaan, maar natuurlijk ook vanuit concurrentieoverwegingen. Zowat iedereen gaat ervanuit dat telewerk na de crisis populair zal blijven. Wie nu klanten strikt, kan ernaar uitkijken om die bij te houden op de lange termijn.