Aandeel AMD-pc’s klimt snel in West Europa

AMD profiteert volop van het aanhoudende tekort aan Intelprocessors. In West Europa ziet de chipbouwer zijn marktaandeel groeien tot 12 procent waar dat vorig jaar nog slechts 7 procent was.

12 procent van de 5,24 miljoen pc’s die afgelopen jaar verkocht werden in West Europa had een AMD-chip aan boord. Dat betekent dat AMD verantwoordelijk was voor 692.000 systemen, vergeleken met 355.000 computers vorig jaar. Dat weet The Register op gezag van de recentste cijfers van marktanalysebureau Context.

In de consumentenmarkt scoort AMD het best. 18 procent van de verkochte desktops en laptops hebben vandaag een Ryzen-chip aan boord. Dat is meer dan een verdubbeling vergeleken met de 7 procent van vorig jaar. Dat wil niet zeggen dat het slecht gaat in de zakelijke markt. Ook daar tekent AMD groei op. Het marktaandeel in onze contreien bedraagt intussen 8 procent, vorig jaar was dat slechts 5 procent.

Te weinig chips

Een belangrijke drijfveer voor de groei van AMD is het onvermogen van Intel om aan de vraag te voldoen. Al meer dan een jaar lang rollen er onvoldoende chips van de Intelband om OEM’s tevreden te stellen. Intel probeert dat probleem op te lossen door de capaciteit van zijn fabrieken te verhogen en dat leek aanvankelijk ook te lukken, maar ondanks de geïnvesteerde moeite komt het aanbod nog steeds niet tegemoet aan de vraag. Dat gaf Intel CEO Bob Swan pas nog toe in de voorstelling van de kwartaalresultaten.

De te lage productiecapaciteit dwingt Intel om prioriteiten te kiezen. Aantrekkelijke prijs-kwaliteitscomponenten voor in desktops en laptops hebben niet de grootste winstmarge en zijn dus niet top of mind voor team blauw. In de plaats daarvan focust Intel op high end Xeon-chips. Een fabrikant die een slimme laptop rond een midrange Core i5 wil bouwen, mag zo hopen dat er genoeg cpu’s beschikbaar zijn. Of hij kan een alternatief zoeken in AMD, waar TSMC wel voldoende Ryzen-processors van de band pompt.

Even goed, minder duur

Het zou echter oneerlijk zijn om AMD’s winst in marktaandeel enkel toe te schrijven aan het geprutst van Intel. AMD zet momenteel heel goede componenten in de markt aan een prijs die zelfs Intel doet toegeven dat het eigen aanbod niet meer competitief is. Dat maakt dat OEM’s een laptop met identieke prestaties aan een lager prijskaartje kunnen verkopen met een AMD-processor aan boord. In een zakelijke context is dat erg interessant voor aanbestedingen met afgebakende prestatievereisten waar prijs een rol speelt. Een AMD-systeem kan in dat geval het verschil maken tussen een gewonnen en een verloren contract.

Vooral HP en Lenovo zetten vandaag in op AMD-systemen, al komen Acer en Asus intussen ook meespelen in de consumentenmarkt. De vraag is hoe de situatie op de lange termijn zal evolueren. Zelfs als Intel zijn zaken op orde krijgt, blijft AMD een aantrekkelijke line-up hebben. Consumentenvertrouwen en herkenbaarheid in de winkel zal deze periode alleen maar toenemen, zodat er in principe geen reden meer is om Intel te helpen zijn net-geen-monopoliepositie te behouden.