3min

Tags in dit artikel

Een jaar geleden heeft Currence een deadline gesteld op de pinpas-lezers, deze moesten per 1 juli van dit jaar vervangen zijn door veiligere lezers. Veel winkeliers halen dit echter niet, zij krijgen uitstel.

Door de lezer te vervangen moet ‘skimming’ voorkomen worden. Deze term wordt gebruikt om aan te geven dat de pinpas vervalst wordt met behulp van een apparaatje dat een magnetische strip kan nabootsen. Door middel van allerlei andere technieken, zoals een camera of door mee te kijken wordt de pincode vervolgens achterhaald. Vorig jaar is er met skimming 15 miljoen euro verdiend, het eerste kwartaal van dit jaar nog eens 4 miljoen, het is dus een serieus probleem.

"De organisaties die de systemen moeten vervangen zijn totaal niet geschaald op zo’n grote operatie", aldus een woordvoerder van BankSys, het bedrijf levert ieder jaar vele pinautomaten. "Currence heeft de deadline weliswaar ruim een half jaar geleden aangekondigd, maar normaal gesproken is de looptijd van een pinautomaat negen à tien jaar. Nu moeten ineens 25.000 stuks, oftewel 10 procent van alle pinapparaten in Nederland, in een half jaar tijd vervangen worden."

Veel winkels zijn tevens in de problemen gekomen, het betreft namelijk een grootschalig probleem. "Toen veel winkels zich een half jaar geleden gingen oriënteren op een leverancier, bleek dat ze moesten vissen in een te kleine vijver", aldus Banksys.

De komende weken moet de consument rekening houden met pinstoringen, aangezien er nog vele apparaten vervangen moeten worden. "Normaal gesproken is er bij de vervanging van een apparaat ook sprake van storingen, nu wordt dat probleem met meer dan een factor duizend vermenigvuldigd."

Ook is er een tekort aan medewerkers, er zijn te weinig monteurs om aan de grote vraag te kunnen voldoen. "De helpdesks worden overstelpt. Ook moeten het kassapersoneel en de klanten wennen aan de nieuwe systemen. Normaal gesproken nemen we twee à drie maanden de tijd voor het testen van een nieuw systeem."

Buiten de verouderde apparaten is er ook sprake van een vervanging van het hele IT-systeem achter de lezer. Zo moet er een veiligere manier van communiceren met de kassa geïnstalleerd worden. Verder wil men voor 2013 alle magneetstrips vervangen hebben door chips.

Enkele grote ketens krijgt uitstel van Currence, het bedrijf stelt dat het lastig is om een groot aantal apparaten tegelijk te vervangen. Zo krijgen onder andere HEMA, Praxis en Gamma uitstel. De nieuwe apparaten zijn overigens wel op tijd besteld, voor één augustus moeten deze ook daadwerkelijk geïnstalleerd zijn. Volgens Banksys wordt ook deze deadline krap. "Er staan vanaf 1 augustus veel vakantiekrachten in de winkel, die misschien niet goed met de nieuwe systemen kunnen omgaan."

Ook het MKB, Midden en Klein Bedrijf, moet dan hun zaak op orde hebben. "Ik heb heel weinig MKB-ers aan de lijn gehad die zeiden dit niet te redden", reageert een woordvoerder van het Platform Detailhandel. Volgens hem verloopt de operatie voorspoedig. "Hoewel je altijd wel last krijgt van kinderziektes."

Door de grootschalige internetstoring bij KPN, van vorige maand, is het allemaal alleen maar moeilijker geworden. Ondertussen hebben beide bedrijven echter aan de onderhandelingstafel plaatsgenomen en zijn ze aan het overleggen hoe ze dit in het vervolg kunnen voorkomen. "De storing heeft het hele proces niet makkelijker gemaakt", aldus Banksys.