2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Nadat Microsoft vorige week een bod van 44,6 miljard op Yahoo uitbracht en bekend werd dat Google een alliantie met het Yahoo! wil aangaan, werd gisteren bekend dat Apple mogelijk ook overweegt een serieus bod op Yahoo te doen.

Uit onbevestigde berichten is gebleken dat Apple een serieus bod op Yahoo overweegt. Apple’s CEO Steve Jobs zou een goede band met de CEO van Yahoo, Jerry Yang hebben. Jobs zou in het verleden al openlijk zijn bewondering voor het van oorsprong Japanse bedrijf hebben uitgesproken en de staf tijdens een bezoekje aan het hoofdkwartier in Sunnyvale gemotiveerd hebben met een peptalk. Volgens een verklaring op de website van Yahoo zal het Japanse bedrijf de optie nastreven die het meest positief voor haar aandeelhouders zal zijn. Welke optie dit is, zal nog moeten blijken.

Naast Apple zijn er ook nog andere bedrijven die interesse tonen in Yahoo. Volgens berichten omdat zij niet willen dat Microsoft er met Yahoo vandoor gaat. Het lijkt vooralsnog onzeker wat Yahoo gaat doen met het bod van Microsoft, wel is duidelijk dat Yang niet de grootste fan van Microsoft is. Daarom zou hij ook meer openstaan voor een bod van Apple, zo wordt gesuggereerd. Ook al staat Yahoo’s CEO niet positief tegenover een overname van Yahoo door Microsoft, de aandeelhouders zullen uiteindelijk moeten beslissen.

Wat de situatie voor Apple en anderen zou kunnen bemoeilijken is het feit dat Microsoft over een veel grotere kasreserve beschikt. Zouden zij een bod uitbrengen dan is het voor het bedrijf uit Redmond eenvoudig om opnieuw een bod uit te brengen wat het vorige bod overstijgt. Op deze manier wordt het een kat-en-muis spelletje, waarbij het vermoeden bestaat dat de kat het uiteindelijk zal gaan winnen.

Hoewel Microsoft nog altijd de marktleider op technologiegebied is, wordt haar positie ernstig in gevaar gebracht als zij niet snel de verliesmakende internetdivisie weet om te zetten naar een winstgevende divisie. Hiervoor zou een overname van Yahoo zich prima lenen. Op dit moment is Google de absolute marktleider met 66 procent als het gaat om zoekmachines, Yahoo en Microsoft hangen daar ver onderaan met respectievelijk 13 en 4 procent.

"Online adverteren is een grote markt en Microsoft kan het zich niet veroorloven om geen deel te hebben aan de zoekmachine-oorlog", zo verklaren analisten. "Microsoft moet deze deal voltooien. Het is een strijd die Microsoft moet winnen", aldus Jonathan Yarmis, analist bij AMR Research.