2min

Tags in dit artikel

,

Inleiding

Groot was de verbazing toen Logitech de G25 tentoonstelde in 2006. Een stuur dat een koppelingspedaal had bijgeleverd in een standaard set was nog nooit vertoond op de consumentenmarkt. Dat er een H-shifter bij zat was ook geweldig nieuws, maar de grootste doorbraak was de 900 graden rotatie van het stuur. Eindelijk konden oude wagens op een realistischere manier gereden worden, eindelijk geen formule-1-achtige draaihoeken meer. Het enige dat in het verleden zoiets kon en vrij bekend was op de consumentenmarkt was ACT Labs. Alleen moest je daar alles apart kopen en was je in totaal veel duurder uit. Daarnaast was ACT Labs ook al gestopt met het produceren van het stuur.


De voorganger van de G25, de MOMO Force

Eigenlijk was de Logitech G25 de gewenste donderslag bij heldere hemel en zeker ook een positieve. Eindelijk kropen concurrenten als Thrustmaster uit hun schulp en moesten zij ook met nieuwe producten komen. Eindelijk waren er nieuwe producenten als Fanatec die de markt bestormen. Maar na drie jaar, staat de G25 nog altijd fier overeind tegen de concurrentie. Thrustmaster biedt nog steeds niet alles wat de G25 biedt, en de huidige modellen van Fanatec zijn sterk duurder dan de G25 in de winkels.
Ook was er eindelijk een opvolger voor de aloude rode Logitech MOMO Force, een cultstuur dat nog steeds geliefd is bij velen, werd door de G25 eindelijk gedeklasseerd in rang binnen Logitech.

Oorspronkelijk werd de G25 gebracht als een gelimiteerd stuur. Het aantal verkochte exemplaren zou vrij gering zijn. Waarschijnlijk zag Logitech al snel dat het stuur zijn waarde en charme niet snel zou verliezen en hebben de mannen en vrouwen van Logitech besloten het stuur enkele jaren lang door te blijven verkopen tot en met 2009 in ieder geval.