2min

Tags in dit artikel

, ,

Om aan de wens van klanten naar een totaalpakket aan elektronische diensten te kunnen voldoen wil KPN via de Nederlandse kabeltelevisie-netten digitale radio- en televisieprogramma’s gaan aanbieden. KPN heeft daarom de grotere kabeltv-bedrijven in Nederland (samen goed voor ruim negentig procent van de kabelmarkt) een offerte gevraagd voor het huren door KPN van capaciteit op die netten. KPN wil deze capaciteit gebruiken om programma’s van publieke en commerciële aanbieders digitaal uit te zenden. Concurrentie op de kabelnetten in programma-aanbod en prijs is sinds de nieuwe telecomwet mogelijk en zal de consument ten goede komen.

Door de veranderende marktvraag ontwikkelen telecombedrijven zich in snel tempo tot totaalleveranciers van geavanceerde en steeds meer geïntegreerde communicatiediensten op basis van zowel data, beeld als geluid. Naast bestaande diensten als telefonie en internettoegang wil KPN zijn klanten bijvoorbeeld ook digitale radio- en tv-programma’s kunnen bieden. De technologische ontwikkelingen gaan daarbij zo snel dat KPN niet alle kaarten op één netwerk of technologie wil zetten. KPN wil op meerdere infrastructuren diensten aanbieden. Er lopen proeven met interactieve/ ‘on demand’-videodiensten met ADSL op het KPN-netwerk. Bij de huidige stand van de techniek is het KPN-net echter nog minder geschikt voor omroepdiensten. Aanbieders die ook in de toekomst willen blijven voldoen aan de klantwens dienen over toegang tot infrastructuren te beschikken die het aanbieden van het volledige pakket van diensten mogelijk maken. Vandaar dat KPN alternatieve infrastructuren in wil kunnen zetten zoals de tv-kabelnetten. KPN is ook als aandeelhouder van Digitenne al betrokken bij het aanbieden van digitale radio- en tv-programma’s.