2min

Tags in dit artikel

, ,

Het lijkt erop dat Sony eindelijk een antwoord heeft op het succesvolle Halo van Microsoft. En dit antwoord komt uit Nederland, waar drie Nederlandse spelontwerpers samen Guerilla Games hebben opgericht. Guerrilla Games zal in de herfst van 2004 haar eerste titel uitbrengen voor Sony, Killzone.

Deze FPS zal gebonden zijn aan een verhaallijn. Het spel speelt zich af in een toekomst waarin de mens het universum heeft gekoloniseerd. Het spel focust zich op een veldslag in een veel grotere oorlog. De veldslag gaat tussen een rebel genaamd Helghast en soldaten van de ISA. Jij moet een groep van vier ISA-soldaten besturen die "behind enemy lines" en in een "killzone" zitten. Helghast wil de macht over de wereld en de ISA is het laatste wat hem ervan kan weerhouden.

Je hebt toegang tot vier speelbare karakters, elk met andere eigenschappen. Wanneer je één van de vier soldaten bestuurt zullen de andere drie bestuurd worden door een zeer geavanceerde AI, ze zullen hun taken uitvoeren en voor hun leven vechten. Omdat je ze geen commando’s hoeft te geven kan je je volledig concentreren op je eigen spel. Door te kiezen voor de verschillende karakters kunnen dezelfde missies heel anders uitpakken. Van Rambo-achtige acties tot Splintercell-achtige sniper missies. Aan het begin van elk level kies je met welke persoon je wilt spelen. De AI zal zich aanpassen aan jouw speelstijl, zowel je eigen team als de tegenstander, die ook in teams van vier opereert, zal zich eraan aanpassen. Als een lid van je team sterft zal de missie opnieuw beginnen. Het is dus belangrijk dat je goed op je teamleden past.

Er zijn 11 levels en ongeveer 26 missies in het single-player gedeelte van het spel. Het speelt zich o.a. af in steden die onder vuur liggen, jungles en rivierbeddingen. Er zullen veel verschillende wapens zijn. Het zullen meer dan 20 zijn variërend van messen tot handgranaten en raketlanceerders. Ook zullen er vijf vaststaande wapens zijn die je kan gebruiken tegen grote overmachten. Het hele spel is zo gebouwd dat je echt het gevoel krijgt dat je midden in een reusachtige oorlog zit.

Het multiplayer gedeelte ondersteunt offline spelen met zijn tweeën en online spelen tot 12 personen met headsets. Het ontwerpteam is nog steeds bezig met andere online mogelijkheden, zoals bots op het slagveld, death matches en team gebaseerde speelopties.

Er moet nog veel gedaan worden, maar het lijkt alsof Sony eindelijk een antwoord heeft op Halo.