Google indexeert voortaan mobile first voor alle zoekresultaten

Google heeft officieel aangekondigd dat het alle websites mobile first gaat indexeren. Aangezien er meer mobiele zoekopdrachten zijn dan op de desktop zal het indexerings- en classificatiesysteem van Google nu bij de zoekopdrachten vertrouwen op de mobiele versie van de website van een bedrijf.

Dat Google overstapt op mobiel indexeren betekent dat hun indexerings- en rankingsysteem nu de mobiele versie van een website zal gebruiken in tegenstelling tot de desktopversie, zo meldde het bedrijf in een persbericht. Het overstappen komt als reactie op de toename van Google-zoekopdrachten op mobiele apparaten.

Mobiele gebruikers

Google experimenteert al een jaar met mobile first indexeren. “Samenvattend gebruiken onze crawlen, indexerings- en classificatiesystemen meestal de desktopversie van de inhoud van een pagina, wat problemen kan veroorzaken voor mobiele gebruikers wanneer die versie enorm verschilt van de mobiele versie,” aldus Google volgens Techrepublic.com. “Mobile first indexeren betekent dat we de mobiele versie van de pagina gebruiken voor indexering en rangschikking, zodat onze – voornamelijk mobiele – gebruikers beter kunnen vinden wat ze zoeken.”

Mobile first indexeren stelt Google in staat websites als resultaat te leveren die specifiek zijn geoptimaliseerd voor het platform waarop ze zoeken. Veel websites hebben nu mobielvriendelijke, responsieve versies van hun website die zijn afgestemd op smartphones of tablets.

AMP-prioriteit

Google liet daarbij weten dat hoewel de wijziging geen invloed heeft op de rankings er wel aan ontwikkelaars en bedrijven wordt aangeraden om hun websites mobielvriendelijker te maken. Google heeft in 2016 ook aangekondigd dat het prioriteit geeft aan sites die zijn gebouwd met de open source Accelerated Mobile Pages (AMP) als het gaat om mobiel zoeken.

Google heeft sommige bedrijven en websites al op de hoogte gesteld van de wijzigingen via hun Search Console. Hoewel de ranglijst niet wordt beïnvloed, heeft Google sinds 2015 de mobielvriendelijkheid van een website opgenomen in zijn index. En mobielvriendelijke websites presteren beter in zoekopdrachten op de mobiel.