2min

Tags in dit artikel

,

Alle consumenten wereldwijd schatten de waarde van al hun digitale apparaten in op 27.142 euro. In Nederland waarderen we onze digitale eigendommen op 15.475 euro. Onze digitale bezittingen zijn veelal verdeeld over meerdere apparaten. Desondanks is een kwart van mening dat zij hiervoor geen bescherming nodig hebben.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van een internationaal onderzoek onder ruim 3000 respondenten uit tien landen. Het onderzoek is uitgevoerd door MSI International in opdracht van beveiligingsbedrijf McAfee. De onderzoekers keken hoe de respondenten de waarde van al digitale bezittingen inschatten, zoals foto’s, persoonlijke informatie en muziek- en videobestanden. Ook vroegen ze naar hun houding ten aanzien van de bescherming van hun digitale apparatuur zoals computers, smartphones en tablets.

Volgens de onderzoekers schatten Nederlanders de financiële en emotionele waarde van hun digitale bezittingen hoog in. Gemiddeld schatten wij de waarde van onze digitale eigendommen op een bedrag van 15.475 euro. Mondiaal gezien zitten we ver onder het gemiddelde: wereldwijd schatten consumenten de waarde van hun digitale bezittingen in op 27.143 euro. Een kwart van hen (27 procent) beschouwt het als een onmogelijke opgave om eventueel verlies of beschadiging te herstellen. Zij die aangeven hun verloren of beschadigde bestanden wel te kunnen herstellen, zeggen hiermee gemiddeld 82 uur kwijt te zijn.

Ondanks de hoge financiële waarde van hun digitale bezittingen denkt bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders dat ze geen bescherming nodig hebben. 36 procent zegt noemen de kosten de belangrijkste reden om hun digitale eigendommen niet te beveiligen. Opmerkelijk is dat maar liefst 83 procent de aanschaf van een beveiligingssoftwarepakket geen overbodige investering vindt.

"Consumenten erkennen de waarde van hun digitale bezittingen. Terwijl ze meer geneigd zijn hun PC’s te beschermen, negeren ze vaak de bescherming voor hun andere apparaten die verbonden zijn met het internet", aldus Gary Davis, marketing directeur consumentenproducten bij McAfee.

Davis vervolgt zijn verhaal: "Het is als het installeren van een duur beveiligingsalarm op je huis terwijl de ramen en achterdeur wagenwijd open staan. Er is maar één open raam nodig om een virus, hacker of identiteitsdief toe te laten, zodat hij al je digitale bezittingen kan wissen met als gevolg dat je persoonlijke en financiële gegevens in gevaar worden gebracht."