Grote technologiebedrijven dringen verzekeringsmarkt binnen

De verzekeringsmarkt krijgt steeds meer concurrentie van grote technologiebedrijven. In ons land geeft één op vijf consumenten al aan bereid te zijn een verzekering af te nemen van pakweg Apple of Google.

Grote technologiespelers zoals Google en Amazon veroveren de internationale verzekeringsmarkt. Dat blijkt uit het World InsurTech Report 2020 van Capgemini. Klassieke verzekeraars en InsurTech-bedrijven moeten niet alleen elkaar, maar ook externe spelers als belangrijke concurrenten zien. Het onderzoek toont aan dat in ons land bijna 20 procent van de consumenten bereid is om naar een technologiebedrijf te stappen voor een verzekering.

De verschuiving wordt gedreven door de verregaande digitalisering van de maatschappij en de superieure gebruikservaringen die technologiebedrijven daar kunnen bieden. ‘Big Tech’-organisaties tonen zich niet alleen gebruiksvriendelijker naar de klant toe, maar ook robuuster. De coronapandemie illustreerde hoe de processen van technologiebedrijven bestand zijn tegen dergelijke onverwachte scenario’s.

Eenvoud en API’s

Mensen verwachten dat een verzekering aanschaffen even eenvoudig is als eender welk ander digitaal product kopen. Bovendien willen ze een verregaande integratie met diensten van andere bedrijven. Die verwachtingen liggen in lijn met wat consumenten eisen van de financiële sector, zoals eerder dit jaar uit het FinTech-rapport van Capgemini bleek. Om aan die verwachting tegemoet te komen, moeten verzekeraars en InsureTech-firma’s zich sterk gaan focussen op open API’s. Ook dat ontbreekt volgens het rapport vandaag nog te veel.

Tegemoetkomen aan de nieuwe eisen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Uit het InsurTech-rapport van Capgemini vorig jaar bleek nog dat de verzekeringssector kampt met een legacy-probleem. Dat belemmert snelle vernieuwing net nu de coronapandemie daarom vraagt.

Het rapport stipt dataverwerking tot slot nog aan als derde punt van tekortkoming. Om vandaag competitief te zijn, moeten organisaties inzichten en meerwaarde halen uit beschikbare gegevens. Voor grote technologiebedrijven is dat een reflex, zeker onze lokale markt blijft achter.

Capgemini pleit daarom voor een drastische en snelle wijziging van de mindset in de verzekeringssector. “De naam van traditionele verzekeraars dreigt irrelevant te worden”, klinkt het. Verandert er niets, dan zullen grote technologiebedrijven steeds meer zieltjes winnen.