Online betaaldienst Mollie haalt 90 miljoen euro op

De afgelopen 8 maanden maakte e-commerce een enorme piek mee. Door het coronavirus zijn we met zijn allen steeds meer online gaan bestellen. Voor Mollie, een betalingsdienst uit Amsterdam, was dat goed nieuws. De stijgende populariteit van e-commerce leverde hen een mooie groei op. Dat leidde tot een financieringsronde, zodat Mollie zijn producten kan uitbreiden en internationaal kan groeien. 

Mollie biedt een eenvoudige API-gebaseerde manier om betalingen te integreren in een website of applicatie. Tijdens zijn laatste investeringsronde haalde het bedrijf 90 miljoen euro op. De financiering werd geleid door TCV. Deze financieringsronde brengt de geschatte waarde van Mollie naar meer dan 1 miljard dollar. 

Hoewel Mollie al sinds 2004 bestaat, is dit pas de tweede investeringsronde. De eerste ronde was een jaar geleden en bracht 25 miljoen euro op. Al die jaren is Mollie wat onder de radar gebleven. “Ik bouwde de back-end en front-end zelf toen ik nog bij mijn ouders woonde”, legt oprichter Adriaan Mol uit. Het opstarten van het bedrijf duurde enorm lang. Dat is het fundament van het bedrijf. 

Momenteel richt Mollie zich vooral op kleine en middelgrote bedrijven. Zo’n 100.000 verkopers gebruiken het Mollie betaalsysteem, vooral in Nederland, België en Duitsland. Onder de klanten zien we een aantal grote namen, zoals Wickey, Deliveroo, TOMS en UNICEF. 

Mollie is op weg om meer dan 10 miljard euro aan transacties per jaar te verwerken. Dit is een groei van 100% vergeleken met een jaar geleden. In de Duitse markt maakt het bedrijf zelfs een groei van 1000% mee. Daarbij is de start-up al jarenlang winstgevend. 

Toekomstplannen om de concurrentiestrijd aan te gaan

“We zitten aan de goede kant van efficiëntie”, zegt Mol. “Maar we moeten investeren in nieuwe producten om concurrerend te blijven.” Die concurrentie is er zeker op de markt van betaaldiensten. Concurrenten als Stripe en Adyen zijn niet alleen populair, ze hebben ook grote budgetten om mee te werken. 

Volgens Mol onderscheidt Mollie zich op twee manieren van de concurrentie. Als eerste biedt het sterk gelokaliseerde betalingsmogelijkheden in wat een erg gefragmenteerde markt is. De voorkeuren voor betalingsmogelijkheden verschillen enorm per land en worden nog niet allemaal ondersteund door concurrenten als Stripe. 

Het tweede sterke punt van Mollie is dat het heel snel en simpel te integreren is. Zowel voor verkopers als klanten is het makkelijk te gebruiken. Dit vergroot de kans dat mensen doorgaan met hun bestelling en levert gemiddeld maar liefst 7% conversiestijging op. “Wanneer de weg strak en soepel verloopt, stappen klanten niet uit en dat zorgt voor meer inkomsten voor onze klanten”, legt Mol uit. 

De volgende stap voor Mollie wordt om de diensten die gerelateerd zijn aan betalingen uit te bouwen. Er zijn plannen om werkkapitaal te bieden aan klanten, evenals andere financiële diensten waarvoor kmo’s normaal meerdere bedrijven moten inschakelen.