Google Chrome 85 blokkeert advertenties die computer vertragen

Google gaat, zoals het eerder beloofde, zogenaamde ‘zware advertenties’ blokkeren. Deze zware advertentie zouden veel netwerk gebruiken, zorgen dat batterijen snel leeglopen en apparaten trager maken, doordat ze veel van de processor eisen. 

Met het blokkeren van deze advertenties wil de search-gigant gebruikers van Google Chrome op desktop computers en mobiele apparaten beschermen tegen negatieve ervaringen als gevolg van advertenties. Vanaf september gaat het tegenhouden van te zware advertenties van start. Gebruikers krijgen dan de tekst ‘Advertentie verwijderd’ te zien bij advertenties die de grens overschrijden. 

Google software engineer John Delaney maakt bekend dat het blokkeren van zware advertenties verspreid over de hele maand september geleidelijk wordt ingevoerd in Chrome 85. Deze nieuwe versie van  Chrome werd afgelopen week gelanceerd. 

Volgens Delany gebruikt een klein percentage advertenties een onbescheiden hoeveelheid van het systeem. “Deze slecht presterende advertenties schaden de browser ervaring van gebruikers, doordat ze pagina’s langzaam maken, de batterij van het apparaat leegrekken en veel mobiele data gebruiken”, zegt Delaney. 

Wanneer is een advertentie ‘te zwaar’

Zodra advertenties een bepaalde grens overschrijden worden ze geblokkeerd. Google geeft aan dat een advertentie als ‘zwaar’ wordt gezien wanneer er geen interactie van de gebruiker nodig is en de advertentie verder aan een van de volgende criteria voldoet:

  • Gebruikt de main thread voor meer dan 60 seconden in totaal
  • Gebruikt de main thread voor meer dan 15 seconden in een tijdsvenster van 30 seconden
  • Gebruikt meer dan 4 megabyte aan netwerk bandbreedthe

Google stelt deze criteria om bijvoorbeeld advertenties die cryptocurrency minen eruit te vissen. Daarnaast houdt Google andere zware JavaScript operaties tegen. Het gaat onder andere om acties als het timen van aanvallen, het laden van ongecomprimeerde afbeeldingen of het laden van grote video’s zonder toestemming van de gebruiker.

Volgens Delaney hebben de strengere regels voor ads slechts effect op de zwaarste 0,3% van de advertenties in Google Chrome. Als gebruiker heb je er dus weinig last van. Naar verwachting zorgt het blokkeren van deze 0,3% voor een vermindering van 20% in het totale verbruik van computerkracht voor advertenties. Het heeft dus wel degelijk grote gevolgen voor de prestaties. 

Het tegenhouden van zware advertenties, voorkomt onder andere dat de batterij van apparaten wordt leeggetrokken wordt. In de aankomende Chrome-update die Google in het najaar van dit jaar uitbrengt, volgen nog meer functies om de batterijduur van apparaten te verlengen.