2min

Tags in dit artikel

, , ,

Apple heeft Google ingehaald als waardevolste merk ter wereld. Google voerde deze lijst vier jaar lang aan maar is dit jaar van de troon gestoten door het bedrijf van Steve Jobs. De top 100 wordt overigens gedomineerd door technologie bedrijven.

Google leverde dit jaar twee procent in waardoor het bedrijf op een merkwaarde van 111,5 miljard dollar uitkwam. Apple beleefde opnieuw een enorme groei, het bedrijf groeide maar liefst 84 procent in merkwaarde en komt daarmee uit op 153,3 miljard. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Millward Brown. Volgens de directeur van dit bureau, Peter Walsche, is de stijging in merkwaarde van Apple vooral te danken aan de focus voor details van het merk en de groei op de zakelijke markt.

Peter Walsche vind Apple door deze ontwikkelingen niet meer vergelijkbaar met andere elektronische bedrijven die producten maken voor consumenten: "Apple houdt zich niet aan de regels wat betreft de prijzen van apparaten. Het bedrijf doet wat luxe merken doen, maar daar ligt de prijs nog veel hoger. Uiteraard moeten de producten behalve een goede prijs ook van goede kwaliteit zijn en een goede ervaring bieden, en dat doet Apple."

De top vijf wordt op de eerste plek dus bekleed door Apple, gevolgd door Google. Op de derde plek komen we IBM tegen en op een vierde plaats is McDonalds, het enige niet-technologie merk, te vinden in de top 5. Als laatste vinden we op nummer vijf natuurlijk Microsoft. In de Top 100 vinden we op de 51ste plaats het Nederlandse merk Shell. ING is in tegenstelling tot vorig jaar uit de lijst verdwenen. Buiten Shell zijn er geen Nederlandse merken in de lijst te vinden.

De lijst is gebaseerd op de financiële resultaten van de bedrijven in combinatie met een onderzoek onder miljoenen consumenten.