Google Chrome slokt 70 procent van de browsermarkt op

Google Chrome vertegenwoordigt voor het eerst meer dan 70 procent van de browsermarkt volgens nieuwe cijfers van NetMarketShare. Wordt die dominante positie stilaan problematisch?

NetMarketShare publiceerde pas zijn marktcijfers voor juni 2020 en noteert voor het eerst een marktaandeel boven 70 procent (70,19% om precies te zijn) voor Google Chrome op de browsermarkt. Microsofts Edge-browser volgt pas op een verre tweede plaats, maar ging er wel lichtjes op vooruit van 7,86 tot 8,07 procent. Firefox klom van 7,23 naar 7,58 procent en sluit de top drie af.

Met meer dan 70 procent marktaandeel kan je oprecht de vraag stellen wanneer Googles dominante positie als een monopolie wordt beschouwd. Ook Edge draait sinds begin dit jaar immers op de Chromium-engine, net als andere alternatieve browers zoals Opera, Vivaldi of Brave. Googles invloed is dus zelfs nog groter.

Mozilla ongerust

Mozilla, maker van de Firefox-browser, uitte zich eind 2018 – toen Microsoft de overstap naar Chromium aankondigde – reeds ongerust over deze evolutie. Het bedrijf maakt voor Firefox gebruik van de eigen Gecko Quantum-engine.

“[Browser-engines] bepalen de kernfuncties, zoals welke inhoud wij als consumenten kunnen zien, hoe veilig we zijn als we content bekijken en hoeveel controle we hebben over wat websites en services met ons kunnen doen. Microsofts beslissing geeft Google nog meer macht om in zijn eentje te beslissen welke mogelijkheden beschikbaar zijn voor ieder van ons”, argumenteerde de Firefox-bouwer destijds.

“Als één product, zoals Chromium, voldoende marktaandeel heeft, wordt het voor webontwikkelaars en bedrijven eenvoudiger om het zich niet aan te trekken als hun services en sites niet met iets anders dan Chromium werken”, redeneerde Mozilla verder.

Minder fragmentatie

Helemaal uit de lucht gegrepen is dat niet. Rond de eeuwwisseling zaten we in een dergelijke situatie doordat Internet Explorer een nagenoeg monopolie had, voor Firefox en Chrome op de markt kwamen. Bovendien gaf Microsoft toe dat “betere webcompatibiliteit” en “minder fragmentatie van het web voor alle webontwikkelaars” belangrijke redenen waren voor de beslissing om af te stappen van de eigen EdgeHTML-engine.

Toch is de situatie vandaag verschillend dan begin jaren 2000. Chrome is dan wel eigendom van Google, maar Chromium is een opensourceproject waar een hele community aan bijdraagt. Ook Microsoft draagt tegenwoordig bij aan de ontwikkeling en kan zo mee zijn stempel drukken op de richting die de engine uitgaat. Zo heeft de reus uit Redmond nu meer invloed op de toekomst van het internet, dan wanneer het aan zijn EdgeHTML-engine had blijven vasthouden.