HP wil markt verzadigen met nieuwe aandelen bij overnamepoging Xerox

HP Inc. plant drastische maatregelen in het geval Xerox een vijandige overname probeert. Wanneer één speler een grote hoeveelheid aandelen in handen krijgt, komt er automatisch een nieuwe voorraad aandelen aan korting vrij die iedereen kan opkopen.

HP Inc. wil echt niet overgekocht worden door Xerox, terwijl die laatste blijft proberen om de technologiereus in te lijven. In een saga die al sinds november vorig jaar gaande is, probeert HP de avances van Xerox af te wimpelen. Dat bedrijf kampt al sinds 2014 met dalende omzet en winsten, en wil zijn printerbusiness revitaliseren door HP in te lijven. Daar heeft Xerox intussen 36,5 miljard dollar voor over.

Verdedigingsmaatregel

HP’s bestuursraad vindt dat bod veel te laag en stelt dat Xerox geen rekening houdt met de reële groeiperspectieven. Xerox van zijn kant is ervan overtuigd dat HP’s printerportfolio complementair is met het eigen aanbod, en dat er grote winsten en operationele besparingen lonken bij een combinatie van de twee bedrijven. HP implementeert nu een nieuwe maatregel waarmee het zich wil wapenen tegen een vijandig overnamebod.

Concreet implementeert HP een nieuwe regel die stelt dat wanneer ‘iemand’ meer dan 20 procent van de aandelen in handen krijgt, er automatisch nieuwe aandelen aan een korting vrijkomen die andere spelers dan kunnen kopen. Zo worden de reeds gekochte aandelen procentueel minder waard, waardoor Xerox het moeilijker krijgt om een meerderheid te verwerven. In een reactie noemt Xerox de zet een ‘giftige pil’.

De hele kwestie lijkt steeds duidelijk op een spel gespeeld door grote beursspelers. De aandelen van beide bedrijven zijn sinds de eerste overnamepoging gestegen en een daadwerkelijke combinatie van de twee bedrijven zou een goede zaak zijn voor een handvol grote investeerders, die vermoedelijk geen visie hebben die verder gaat dan het boeken van snelle winst.

Slecht huwelijk

HP is immers ongeveer drie keer groter dan Xerox. Bovendien is HP Inc. één van ’s werelds grootste laptopbouwers voor zowel consumenten als de B2B-markl en een pionier op het vlak van zakelijke 3D-printing. Geen van die domeinen ligt in de lijn van de expertise van Xerox, dat zich beperkt tot de tanende printermarkt. Bovendien kent HP Inc. sinds 2017 wel een gestage groei.

Vanuit een technologisch standpunt is er voor HP eigenlijk niets te winnen door onder de vleugels van Xerox terecht te komen, behalve dan een deelname in de gigantische schuldenberg waarmee Xerox zichzelf met de zet opzadelt. Dan spreken we nog niet over de cultuurschok: HP ontpopte zich de laatste jaren tot een dynamisch en toekomstbericht bedrijf, Xerox is naar onze mening nog dezelfde dinosaurus van weleer.  

Lees ook: Topinvesteerder spoort HP aan in te gaan op Xerox-bod