Vlaming staat aarzelend tegenover AI: bewustmaking essentieel

Slechts 18 procent van de Vlamingen is volledig gewonnen voor de introductie van AI. De introductie van de nieuwe technologie moet daarom stapsgewijs gebeuren om zo de modale Vlaming niet af te schrikken.

82 procent van de Vlamingen is niet volledig te vinden voor de toenemende uitrol van AI-gebaseerde technologie. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digimeter-onderzoek van imec. Een automatisch ingevulde tv-avond of leveringen op basis van data afkomstig van je slimme koelkast blijken voorlopig nog een brug te ver voor de meesten. Dat is interessante kennis voor bedrijven die overwegen AI-technologie te implementeren in klantgerichte toepassingen. Niet te snel gaan, lijkt de boodschap.

Wel animo

Dat wil niet zeggen dat er geen animo is voor AI-gerelateerde toepassingen. Wat smart home betreft, is de Vlaming enthousiaster. Denk daarbij aan slimme thermostaten of wasmachines die zelf energie besparen en eigenaars waar nodig tips geven voor efficiënt gebruik.

Lieven De Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën bij mict in Gent, denkt dat 18 procent enthousiastelingen wel volstaat als draagvlak om verder in te zetten op AI. “De introductie van de technologie moet wel stapsgewijs worden aangepakt zodat we de man in de straat niet afschrikken met fancy AI-applicaties waarvan hij het nut niet inziet”, denkt hij. “Uit de peiling blijkt dat Vlaanderen nog niet klaar is voor een massale uitrol van AI-diensten.”

Bewustmaking

De Marez concludeert wel dat onze regio alle troeven in handen heeft om ook wat AI betreft succesvol mee te innoveren. Om het momentum te bewaren is het echter belangrijk dat early adopters niet te veel voorsprong nemen op de rest van Vlaanderen want dan dreigt het risico dat de meerderheid achterblijft.

De Vlaamse overheid wil volop inzetten op AI en beseft dat bewustmaking daarvoor essentieel is. Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Innovatie: “We willen mensen geleidelijk aan bewust maken van de absolute meerwaarde van AI. We brengen beleidsmakers, onderzoekers, bedrijfsverantwoordelijken én ethici samen om één plan te maken rond Artificiële Intelligentie en Cyber Security, want het ene kan niet zonder het andere. De komende jaren voorzien we daarvoor jaarlijks 52 miljoen euro.”

Eén probleem in die bewustmaking is ongetwijfeld het verschil tussen wat AI echt is, en hoe marketeers de term gebruiken. Dat zorgt voor verwarring waarbij toestellen die niets meer doen als patroonherkenning plots als slim worden bestempeld. Het onderscheid maakten we eerder al in dit stuk: AI, machine learning en deep learning: wat is het verschil?