1 min

Tags in dit artikel

,

Volgens onderzoek van de NVPI (brancheorganisatie van de entertainmentindustrie audio, video en interactief) is de verkoop van entertainment producten in de eerste helft van 2009 met 4,5 procent afgenomen.

Terwijl het succes van nieuwe producten zoals Blu-Ray, downloads en games toeneemt, is de verkoop gekrompen. In de eerste helft van het jaar is voor 378 miljoen euro aan dvd’s, games en muziek aangeschaft. Als redenen worden de economische crisis en piraterij genoemd. Ondanks dat de verkoop is afgenomen, is de verkoop van Blu-ray verdrievoudigd. Gezien de releases van het komende halfjaar zal de groei waarschijnlijk doorzetten.

Het grote verschil is nu ook dat maar liefst vijftien procent van de producten digitaal wordt aangeschaft. Daaronder vallen verkopen van downloads, licenties voor streaming en ‘ad-supported’ diensten. Voornamelijk muziek doet het goed op de digitale markt.

De gamesmarkt blijft nagenoeg stabiel. De software voor de consoles (PS3, Xbox, Wii) neemt inmiddels een marktaandeel van 27 procent in. Er wordt verwacht dat het laatste halfjaar van 2009 met groei wordt afgesloten doordat de consoles in prijs dalen.