KBC stelt diensten in mobiele app open voor niet-klanten

KBC wil ook niet-klanten aantrekken met zijn mobiele app. De bank, die in ons land één van de meest uitgebouwde applicaties aanbiedt, wil zo voldoen aan de verwachtingen van de moderne gebruiker. Dat KBC terloops zijn digitale superioriteit tegenover de concurrentie toont, speelt ongetwijfeld een grote rol.

De mobiele applicatie van KBC is de meest uitgebreide van de Belgische banken. Vergeleken met het aanbod van vele andere grote spelers loopt de bank een stuk voor, niet alleen inzake intuïtiviteit, maar vooral wat het geïntegreerde dienstenaanbod betreft. De app is immers een centraal portaal voor de aankoop van bijvoorbeeld tickets voor De Lijn en de NMBS, parkeren op straat of bij Q-park, de aanschaf van dienstencheques en de functionaliteit van Payconiq en Bancontact.

Voor iedereen

KBC gaat die diensten nu ook naar niet-klanten brengen. Zij hoeven geen rekening te hebben bij de bank om hun parking te betalen, voor ze de tram opspringen met een digitaal ticket. Geen van de functies die KBC aanbiedt is uniek, de bundeling onder één centrale paraplu is dat wel. In de toekomst zal KBC het dienstenaanbod nog verder uitbreiden, onder andere met de mogelijkheid om via iChoosr in te tekenen op groepsaankopen voor energie en de optie om vouchers te kopen voor de diensten van Brussels Airport.

Ook het KBC Deals-programma zal worden opengesteld voor niet-klanten, al gelden daar beperkingen. Via Deals kunnen handelaars promoties op poten zetten zoals cashbacks. Daar heeft een gebruiker dan recht op wanneer hij met de app betaalt. Als verkoper hoef je na het ozpetten van een promotie geen bijkomende acties meer te ondernemen: alles verloopt automatisch.

Waarschuwing voor andere banken

De zet is een schot voor de boeg van andere banken, die op het vlak van design en functies achterlopen op KBC. Het is tussen de lijnen erg duidelijk dat de bank de app niet openstelt uit de goedheid van zijn hart. Wie goede dingen hoort over de KBC-app en niet hoog oploopt met het alternatief bij de eigen bank, zal een overstap al sneller overwegen.

De filosofie illustreert hoe de markt is veranderd. Zeker jongere potentiële klanten hebben hoge digitale eisen, die ze breed doortrekken. Het bankkantoor en het traditionele praatje met de bankier hebben afgedaan, dienstverlening en services winnen aan belang. Voor veel mensen betekent dat precies niet meer naar het kantoor gaan en zoveel mogelijk op één centrale plaats terugvinden.