‘De focus van Fujitsu in België wordt start-ups en scale-ups’

Op het Fujitsu Forum in München zitten we aan tafel met Michael Verveckken, de fonkelnieuwe managing director van Fujitsu België. Volgens hem is de focus binnen België duidelijk om te groeien: start-ups en scale-ups begeleiden.

Als Japans bedrijf ligt de nadruk tijdens de conferentie heel duidelijk op het menselijke aspect. Ondanks dat Verveckken nog maar drie maanden gestart is, voelt hij al de cultuur waar mensen in het midden van alles staan. Hij maakt daarna snel de brug start-ups, en hoe die belangrijk zijn voor Fujitsu om hen grondig te ondersteunen.

Op Fujitsu Forum zijn twee Belgische start-ups aanwezig:  SettleMint en Perfect ID. SettleMint innoveert wereldwijd met blockchain terwijl Perfect ID de PalmSecure-technologie van Fujitsu inzet in diverse locaties. Die innovatiedrang is belangrijk voor Fujitsu en het bedrijf is bereid om start-ups daarin te ondersteunen.

Start-ups

“Je hebt in Europa vandaag ongeveer 9.000 start-ups. Allemaal tezamen brengen die meer innovatie dan eender welke grote firma. Ik wil daarom de kleine partijen zoeken die interessante innovaties hebben en die een grotere partij nodig hebben om verder te groeien”, zegt Verveckken.

“Stel dat je bijvoorbeeld iets wil verkopen aan de Europese Commissie of een groot bedrijf, dan kan het moeilijk zijn voor een start-up om een voet tussen de deur te krijgen. Wij kunnen hen gerust helpen als tussenpersoon.”

Naast hulp wil Fujitsu België graag ook focussen op het beheer van de start-ups. Het ziet een grote rol als facilitator van start-ups zodat zij kunnen blijven focussen op hun technologie, hun knowhow. Fujitsu kan het product mee op de markt helpen zetten of zelf naar de klant stappen om het te verkopen.

Cijfers

Samenwerken met start-ups zorgt er natuurlijk voor dat je niet onmiddellijk mooie cijfers kan presenteren aan het hoofdkantoor. “We hebben nog altijd overheidscontracten, eigen services en partners waaronder AWS, Microsoft of Oracle waar we veel zaken mee doen.”

“Voor mij is innovatie en een relatie met de klant heel belangrijk, ongeacht de cijfers. Via die weg ontdek je nieuwe dingen die kunnen uitgroeien tot mooi cijfers in de toekomst.”