Google maakt Chrome klaar voor VR en AR in de browser

Google introduceert ondersteuning voor webgebaseerde VR en AR in de bètaversie van Chrome 79. Dat moet de technologie een stuk toegankelijker maken.

De Chrome-browser wordt daartoe uitgebreid met de WebXR Device API, zo laat Google weten in een blogpost. Daarmee kunnen ontwikkelaars VR-ervaringen, zoals games en 360°-video, in de browser creëren voor smartphones en headsets. De bijhorende controller-bediening wordt ondersteund door de GamePad API.

Naast de bèta van Chrome 79, die sinds 31 oktober beschikbaar is, komt de ondersteuning binnenkort ook naar andere browsers, zoals Firefox Reality, Oculus Browser, Microsoft Edge en de Helio-browser van Magic Leap. Op termijn moeten naast VR- ook AR-ervaringen mogelijk zijn.

Bevroren tabbladen

Een andere nieuwe functies in Chrome 79 is het ‘bevriezen’ van tabs, waarmee tabbladen die langer dan vijf minuten op de achtergrond open staan (en geen media afspelen) worden geschorst. Dat moet de prestaties van de browser ten goede komen, in het bijzonder op apparaten met beperkt RAM-geheugen.

XDA Developers ontdekte in de Canary-versie van Chrome 79 ook een gedeeld klembord om gekopieerde tekst naar een ander apparaat te sturen.

De bètaversie van Chrome 79 is nu beschikbaar. De stabiele versie verschijnt in principe op 10 december. Dan worden de nieuwe functies naar het grote publiek uitgerold.